Hejsan

Vi har ett gammal trähus från 30-talet, där nästan alla väggar består av 6-7 cm tjock spontad plank.

Tidigare har det suttit masonit över dessa, men de är nu ojämna praktiskt taget överallt, så där vi skall renovera tänkte vi byta ut den mot gips.

Planken är ganska vågiga, med dalar i skarvarna. Vågorna är ungefär som vanliga gipsskarvar i djup och bredd, bara fler av dem. :)

Min tanke är att bara spackla dessa med typ grovspackel för att sedan sätta renoveringsgips över allt, mest för att förhindra att gipset böjer sig eller går sönder. Det behöver ju inte heller bli superjämnt och fint.

Låter det som en vettig tanke? Eller finns det en finurligare lösning? 😶

Tack tack!
 
Trät kommer med tiden suga all fukt ur spacklet och väggen riskerar att röra sig mycket. Jag har gipsat några väggar här hemma som är av samma kaliber och valt att använda tunn träpanel 11mm som skruvläkt för gipsen. Ojämnheter fixade jag med remsor av masonit bakom läkten. När väggen är så rät som möjligt kan du gipsa och skruva med längre gipsskruv för att gå igenom båda materialen.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Trät kommer med tiden suga all fukt ur spacklet och väggen riskerar att röra sig mycket. Jag har gipsat några väggar här hemma som är av samma kaliber och valt att använda tunn träpanel 11mm som skruvläkt för gipsen. Ojämnheter fixade jag med remsor av masonit bakom läkten. När väggen är så rät som möjligt kan du gipsa och skruva med längre gipsskruv för att gå igenom båda materialen.
Ursäkta sent svar!

Menar du att fukten får träet att röra på sig? Finns det möjligtvis spackel som inte är lika blöt? Jag tänker att spacklets enda funktion skulle vara att fylla ut mot gipsskivan, så den inte bågnar om man skruvar just där.

Förhoppning är väl att slippa bygga ut så mycket mer än den gamla masoniten, därav tanken med renoveringsgips (ca 6mm). 20-30mm med läkt och gipsskiva blir ju en del.

Väggen är relativt rak förutom "dalarna" vid spontningen. Men tänker nu att man kanske bara skall häfta lite träfiberskivor/remsor där det behövs, så det finns lite mothåll, och sätta 12mm gipsskivor direkt på istället. Och undvika att fästa i dalarna. :)

Vertikal, obehandlad träpanelvägg med synliga ådringar och kvisthål. Naturligt ljusinsläpp, grov yta, rustik atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog i alla fall måla trät med en spärrgrund så du förseglar trät men oklart om du kommer få spacklet att fästa/hålla. Du kan i och för sig putsa väggen men någon typ av primer är nog bra.

Finns nog annars bättre produkter än spackel för att jämna av just trä.
 
Det är bättre, snabbare och billigare att köra av de värsta ojämnheterna med en elhyvel och sätta vanlig standardgips.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.