Jag har sökt men inte blivit klokare. Efter dränering förra hösten har puts släppt från väggar, men nu sker inga nya släpp. Jag tänkte laga och släta med gipsbaserat spackel och sandspackel och sen måla med silikatfärg. Är detta en lämplig metod? Jag söker rejält släta och fina väggar, även i pannrummet.... :D

Några erfarenheter?
 
finns ett nyhet på marknaden som heter gypsum för väggar inomhus. Det är gipsputs som härdar snabbare än vanlig puts. Tror det är också biligare än spackel och har inte så många tillsatser som en spackel kan ha, gissar jag. Vet ej hur den klarar sej i källaren ....
En forumist på "badrum" eller byggmaterial ( minns inte :-[) som sökte hur man fäster gipsskivor på väggarna blev mycket nöjd med gypsum.... i stället för skivor ;)
gaia
 
Jag hade lagat alla större skador med Hus-Fix, det varken sjunker eller spricker. Sedan hade jag bredspacklat för att få en jämt yta med ett vanligt mediumspackel.
Silikatfärg är absolut det bästa valet av färg. Den förenar sig med underlaget och andas. Att tänka på är dock att silikatfärg vanligtvis inte biter på andra färgtyper, så det gäller att det är bar puts. Skulle det vara fläckar med tex plastfärg kvar på vissa ställen så har Nordsjö en invändig silikatfärg som går att använda även på den gamla färgen, men som för övrigt har samma egenskaper som den vanliga silikaten. Tämk även på att silikatfärg etsar på allt som är mineraliskt, vilket är bra på väggen, men akta glas, klinkers mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.