Hej,
Jag har nu bestämt mig för att riva ner de gamla 70-tals masonitskivorna som sitter på väggarna i vår entré i källaren. Har provrivit och de lämnar limspår som är svårt att ta bort. Ska ta bort så mycket som möjligt. Jag fundrar därför på att antingen spackla eller putsa upp väggarna för att sedan måla dem.

Grundförutsättningar:

Källarentrén består av 3 inneväggar och 1 yttervägg där dörr finnes som leder till trappa upp i gargaget. Idag finns det inga problem med fukt.Byggt i lättbetong (siporex tror jag det heter)

Då till min fråga. Ska jag skilja på de olika väggarna eller kan jag använda samma tillvägagångsätt... Har försökt läsa mig på visa verkar förorda vanligt spackel (vilket jag trodde var plastbaserade, finns det någon risk med det med tanke på fuktvandring). Andra verkar föredra gipsbruk som är lättare att sätta upp jämför med det som min lokala bygghandlare rekommenderade Finja Putsbruk C.

Efter spackling/putsning är tanken att måla med silikonfärg.

Att bredspackla är något jag har erfarenhet av så om det är möjligt att spackla både innerväggar och ytterväggen hade jag helst gjort det...

Att putsa är inget som jag har någon större erfarenhet av men om det är det som krävs får man väl helt enkelt lära sig det...

Tacksam för svar

//MIcke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.