hej
jag har råkat lägga tätskikt på ytor som jag ångrat.Jag vill ha slätspacklad yta med godkänt våtrumsfärgsystem där i stället.
är det något som hindrar mig från att spackla på tätskiktet med våtrumsspackel för att få denna släta ytan.Har idag putsade väggar..
fråga 2 är hur mycket tätmembran vågar jag rolla på en yttervägg.tänker på att väggen skall kunna andas så det ej blir stående evenuell fukt i väggen.Har tegel utvändigt sedan träullitskivor som inre extra isolering och sen puts på det.
 
Ta istället bort befintligt tätskikt innan du applicerar ett färgsystem.

Ty, det är nog inte tillrådligt att baka in spackel mellan två tätskikt.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Du bör isåfall använda ett diffusionsöppet tätskikt inte vanligt gummi

I ditt fall så är det kanske inte hela världen om du låter tätskiktet sitta kvar, blir ju minimalt med material som blir mellan skikten och spacklar du dessutom med cementbaserat spackel så är nog risken än mindre, men bästa är nog att ta bort det
 
@nino
Förlåt, kommer försöka att väcka liv i denna tråden. Jag har en toalett med en ful tätskiktstapet med struktur.
Hade tänkt spackla (tills ekonomin håller för en ordentligt helkakling) och måla denna toa, tänker att så länge tapetet är intakt ska det inte skapa något problem?
Vad bör man spackla på tapeten med?
Tack på förhand
 
  • Gilla
joel myntti
  • Laddar…
P Paratroopa skrev:
@nino
Förlåt, kommer försöka att väcka liv i denna tråden. Jag har en toalett med en ful tätskiktstapet med struktur.
Hade tänkt spackla (tills ekonomin håller för en ordentligt helkakling) och måla denna toa, tänker att så länge tapetet är intakt ska det inte skapa något problem?
Vad bör man spackla på tapeten med?
Tack på förhand
Är det endast en toalett och inget duschutrymme finns idag krav på att annat än att golv skall vara med tätskikt.
Jag anser att du kan således riva ned din tapet, spackla med vilket spackel du än nu anser vara lämpligt och måla utrymmet. Alternativt spackla direkt på tapeten och sedan måla.

I många äldre toaletter satte man gärna glasfiberväv som målades, glasfiberväven i sig har ingen tätande förmåga. Det kanske är glasfiberväv du har hemma hos dig? Man kunde däremot måla med våtrumsfärg på glasfiberväv.
Just ordet ”tätskikts-tapet” är i sig en motsägelse, våtrumsmatta är mer vedertaget och dessa har ofta ingen nämnvärd struktur, om den har det är strukturen alltid väldigt mjuk i mönstret.

En bild kanske?!
 
Våtrumstapet är väl rätt ord, 60cm bred lite tjockare och kemsvetsades.
Finns nog fortfarande att köpa.

Vet faktiskt inte hur spacklet fäster på en sån tapet...
Kanske enklast att riva ner tapeten, spackla med våtrumsspackel och måla?
Iof brukar våtrumsspackel sitta som berget.

Åk in på en "bättre" färgbutik, Nordsjö, Happy Homes eller liknande och fråga
 
slacker slacker skrev:
Är det endast en toalett och inget duschutrymme finns idag krav på att annat än att golv skall vara med tätskikt.
Jag anser att du kan således riva ned din tapet, spackla med vilket spackel du än nu anser vara lämpligt och måla utrymmet. Alternativt spackla direkt på tapeten och sedan måla.

I många äldre toaletter satte man gärna glasfiberväv som målades, glasfiberväven i sig har ingen tätande förmåga. Det kanske är glasfiberväv du har hemma hos dig? Man kunde däremot måla med våtrumsfärg på glasfiberväv.
Just ordet ”tätskikts-tapet” är i sig en motsägelse, våtrumsmatta är mer vedertaget och dessa har ofta ingen nämnvärd struktur, om den har det är strukturen alltid väldigt mjuk i mönstret.

En bild kanske?!
slacker slacker skrev:
Är det endast en toalett och inget duschutrymme finns idag krav på att annat än att golv skall vara med tätskikt.
Jag anser att du kan således riva ned din tapet, spackla med vilket spackel du än nu anser vara lämpligt och måla utrymmet. Alternativt spackla direkt på tapeten och sedan måla.

I många äldre toaletter satte man gärna glasfiberväv som målades, glasfiberväven i sig har ingen tätande förmåga. Det kanske är glasfiberväv du har hemma hos dig? Man kunde däremot måla med våtrumsfärg på glasfiberväv.
Just ordet ”tätskikts-tapet” är i sig en motsägelse, våtrumsmatta är mer vedertaget och dessa har ofta ingen nämnvärd struktur, om den har det är strukturen alltid väldigt mjuk i mönstret.

En bild kanske?!
Bifogar 3 bilder.
Planen är att riva och helkakla, men kommer troligen behöva regla upp. Vill ha en temporär lösning tills ekonomin tillåter.
Mvh
 
  • Eluttag med synliga kablar i en vägg under renovering inför kakelsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett badrum med ommålad vägg och en synlig del av handfatet, i väntan på renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vägguttag med elektriska kablar i en icke färdigställd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nino nino skrev:
Våtrumstapet är väl rätt ord, 60cm bred lite tjockare och kemsvetsades.
Finns nog fortfarande att köpa.

Vet faktiskt inte hur spacklet fäster på en sån tapet...
Kanske enklast att riva ner tapeten, spackla med våtrumsspackel och måla?
Iof brukar våtrumsspackel sitta som berget.

Åk in på en "bättre" färgbutik, Nordsjö, Happy Homes eller liknande och fråga
Det är nog en våtrumstapet som det ser ut som, ser inga tapetskarvar heller.
Hade gärna rivit ned tapeten och spacklat upp men då känns det mer värt att regla och helkaklade.
Har lite andra projekt vid sidan om och känner att det här ska vara något lite fräschare tillsvidare.
Ser det ut som man kan spackla på den här tapeten? Om ja, vilken typ av spackel ska man köra?
Eller kan det bli problem att få det att fästa?
Ber om ursäkt för många frågor.
Mvh
 
Tycker det ser ut som vanlig glasfiberväv som är målad...
Isåfall är det väl bara att målartvätta, spackla med våtrumsspackel (vanligt funkar säkert det med då det är en toalett) och måla gärna med våtrumsfärg men en vanlig väggfärg går nog också bra
 
  • Gilla
Paratroopa och 1 till
  • Laddar…
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
En till intresserad av tråden. Har samma väv i liten wc och gissa var mer(?) - i köket! Blä.
Blev skit bra att spackla på väven. men räkna med att det blir jävligt mycket damm när man slipar
 
Glömde posta resultatet. Vet ej om någon var intresserad men om någon hittar tråden och önskar göra detsamma så gick det bra iaf.
Lite bilder hur det såg ut innan, under resans gång och efter.
Tack för alla goda råd Renoverat vitt badrum med toalett, handfat, spegel och frostat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum med målartejp, målarverktyg och förberedda väggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum med täckt toalett och handdukstork, arbetsskydd på golvet, och rördragningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vitt handfat, svarta mattor och frostad fönsterruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vit toalett och handfat, beigea väggar och fönster med säkerhetsglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.