Hej.
Jag vet frågan ställt många gånger, men med olika svar, inte i badrum, på betonggolv eller linolium matta.

Nu gäller det ovanvåning, golvet från typ 92 under är det golvspån. Rör sig om en mindre yta på 0.5 x 0.5 meter. Det ska läggas parketgolv ovanpå.

Tanken är slipa ytan och prima. Fördelen är ju spacklet flyter ut bra och få jämn övergång tänker jag.

Alernativt så tar jag bort matan + några cm extra runt området. Men då kommer de bli rätt skarp kant och övergång till matan, känns inte som lika enkelt att få det jämt.

Vad är egentligen risken med att ha den ovanpå mattan, kanske spricker den med åren men är det ett problem under ett parketgolv där lasten fördelas över en stor yta?
En vattenpass ligger ovanpå ett partiellt slipat golvspån, med tecken på förberedelse för parkettläggning.
 
jag har primat o spacklat ovanpå många gamla mattor. Bara mattorna sitter fast bra i underlaget så lär det fungera. Lite fusk får man väl allt säga att det är men att riva bort mattan är säkert ett jäkla jobb och sedan slipa o skrapa limresterna är kanske inte så kul. Att spacklet skulle släppa o spricka från matta känns knappast troligt jag har aldrig varit med om det. Du har ett fint underlag ta vara på det och jobba vidare där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.