Jag har tagit bort en vägg mellan vardagsrum och matrum.
I det ena rummet ligger parkettgolv och i det andra plastmatta.

Det är nästan samma nivå, men mot den ena väggen så skiljer det ca 3-4mm i nivå, det är plastmattan som är högre.

Jag vill nu lägga ett nytt golv över båda golven, men måste ju då jämna ut nivåskillnaden lite grann.

Min idé är att göra följande:

Slita bort plastmattan i närheten av golvskarven vid nivåskillnaden och sedan spackla ut ca 50cm åt varje håll, alltså totalt ca 1m.

*Funkar detta att lägga nytt golv på sen?
*Ska jag prima på golven innan?
*Vilket spackel?

Andra förslag?

//Niklas
 
En plastmatta brukar vara ungefär 3-4mm, det blir inte i nivå om du tar bort den då?
 
Riv bort plastmattan så har du vunnit ungefär 1,5-2mm. Slipar du bort ev. lim har du vunnit ytterligare ca 0,5mm. Jag hade inte primat utan ruggat upp ytorna med grovt sandpapper och sedan spacklat. Då har du rimligtvis ett golv du kan lägga på. Vad är det för golv du ska lägga?

Angående vilket spackel så fördrar jag Uzin's spackel. Fast det var så längesen jag använde det så jag kommer inte ihåg vilket nummer reaparationsspacklet hade. LIP 245 och 230 är också bra spackel.
 
För info så kan jag meddela hur jag löst det, och sen får vi se hur det blir! =)

Jag rev bort plastmattan en bit från skarven, och ruggade upp lite på parketten, sedan spacklade jag ca 20cm in på mattsidan och 45cm ut på parketten. (Jag primade allt innan).
Jag spacklade med Maxit 4040 som är ett golvspackel som går att blanda flytande eller för handpåläggning. (Jag gjorde för hand).

Det blev en betydligt snällare övergång mellan skarven och jag hoppas på att man inte ska känna någon skarv under det nya golvet.

Det jag har lagt på är ett billigt laminatgolv från K-Rauta (49:-/kvm). Anledningen till att jag väljer ett så billigt golv är att jag inte räknar med att bo kvar så länge så jag hinner se någon skillnad/slitage.
Däremot så måste jag ändå säga att detta golv ser riktigt bra ut och har varit superenkelt att lägga, inte behövt slå ihop några plank alls, bara att klicka i o köra nästa.

Så nu får jag gå in det ett tag och se om jag känner någon skarv under det.

//Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.