Har en vägg i ett källarförråd i ett hus från 1930. Färgen och putsen har lossnat på flera ställen. Putsen lossnar enkelt på flera ställen. Knackat man i väggen låter det bitvis också ihåligt.

Kan man spackla över hålen? Vad ska man använda då? gipsspackel? Eller nåt annat? Hur gör man för att undvika problemen? Dra på nåt som andas bättre?
 
  • Vägg med flagnande färg och lossnande puts som behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med lossnat puts och färg, exponerande underliggande material, i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad källarvägg med lossnande puts och färg från 1930-tals hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad källarvägg med lossnande puts och färg, exponerande underliggande murverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju rätt kraftiga fuktproblem och bör ju ta hand om orsaken istället för att bara spackla över.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret! Det är ett lägenhetshus där jag hyr en källarlokal (jag har ansvar för ytskikt). Vet inte om det finns så mycket orsaker jag kan göra så mycket åt.

Vet inte om den tidigare hyresgästen har målat med någon färg som inte andas som gjort saken värre.

Stefan N Stefan N skrev:
Du har ju rätt kraftiga fuktproblem och bör ju ta hand om orsaken istället för att bara spackla över.
 

Bästa svaret

N
Man ska aldrig använda någon form av gipsprodukter i en fuktig miljö.
Lappa upp allt som är större än 2mm med c bruk, borsta bort all lös färg med stor stålborste eller skurborste.
Om nåt sticker ut (metall eller gammalt hårt bruk) hugg bort det med en hammare.
Eventuellt spackla lite, men finns ju inget spackel för den miljön.
Rolla på med billig vit plastfärg, men gärna för puts, borde funka ett par år.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Att åtgärda det där ytskiktet är ju som att kasta pärlor åt svin. husets ägare borde vara mån om att dränera och isolera källarplanet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.