Hej alla,

Nu när man har börjat att renovera hemma passar det ju bra att bli medlem här för lite tips och råd!

Jag har slitit ner gammal vävtapet i vardagsrummet och sovrummet, det gick väldigt lätt. Allt lossna genom att bara dra uppifrån och ner i de hela remsorna de var satta. Under detta satt en orange slät tapet vilket jag tyckte var trevligt då jag hoppas på att bara spackla lite tapetövergångar och slipa och sen måla.

Dock så sitter det en del "knotter" (ord?) kvar på tapeten som jag antar är limmet från väven, det är angående detta knotter jag undrar över. Ska jag spackla alla övergångar och småhål för att sedan slipa ner knottern tillsammans med det jag spacklat? Eller slipa ner allt det först och sen spackla? Blir det ens bra om man slipar ner detta?

Tack på förhand!

//Kendal
 
Slipa först sen spackla, knottet är nog hårdare än spacklet.
 
Tack för svaret!


Tror ni att det går att sätta Easy Cover på knottet eller måste jag slipa bort knottet först?
 
Esay cover går utmärkt att sätta, men det är mycket billigare att bredspackla/slipa.
 
Ger mig nog på att bredspackla, borde gå bra då jag är gammal murare. Så tummen mitt i hand har man ju inte i alla fall :)

Har slipat ner knottet nu, resultatet blev en slät vägg, dock lite mindre nivåskillnader från upprivna delar ner till den "första" tapeten som sitter på väggen.

Brukar man klara sig undan med att spackla en gång eller får man räkna med 2 gånger? Allmänna tips för bästa resultat uppskattas. Hur ska tekniken vara vid spacklingen? Bara lägga på 1mm slätt och sedan slipa HELA väggen försiktigt?

Undrar även hur jag får till hörn (inåtgående) ?
 
Lägg på ett lager spackel så jämt det bara går (vik upp hörnen lite på bredspackeln för att slippa ryggarna).

Sedan slipar du jämnt över hela väggen. Är det en stor vägg kan det vara lönt att hyra en "giraff"). Oftast får man spackla lite till på de ställen det inte blev riktigt bra.

Hörnen är inga problem. Bara att lägga på spackel och trycka ut så att man får ett fint hörn (efter slipningen brukar det bli jämnt och bra).

Ju bredare spackelspade desto bättre. Lycka till :)
 
Redigerat:
Tack för svaret! Ska hem och spackla om 30 minuter, återkommer med hur resultatet blev när jag är klar! Före och efter bilder kanske kan vara roligt med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.