Hej, första inlägget på detta härliga forum. :)
Jag ska göra iordning min inglasade balkong och har lite frågor.
Är nybörjare på det här.
En av väggarna och taket består av betong, med luftbubblor i, men är hyffsat gämn.
Funderar på att först spackla, och sedan måla.

1. Kan man köpa lagningsbruk och sedan slipa detta och få ett gott resultat?
Tänkte köpa det på Cheapy, det står på att det är lämpligt att använda ute/inne och för b.la. spackling. 25 kg, 52 kr. Så det är ju 4:a ggr så billigt som vanligt lätt-spackel, 10 L, 100kr.

2. Vidare har jag två väggar med gips plattor (ca 50 *50 cm) som sitter med 1 cm mellanrum och har då skåror som är ca 1 cm jupa. Dessa skåror vill jag ju självklart spackla över. Vad är lämpligast att göra här? Kan man pilla in någon form av armeringsduk eller något annat och sedan spackla över det, eller ska man bara helt sonika spackla över allt ihopa?

Tacksam för svar, Erik G.
 
Vet inte hur dina cementplattor ser ut, men det finns 6 mm gipsskivor som man kan limma dit för att få det helt jämt, så slipper du bredspackla beroende på hur ojämt det är.

Dina 1 cm glipor i gipset skulle jag först spackla igen och sen förstärka alla väggar och tak med mineritduk för att slippa framtida sprickor. Förstärk dessutom alla hörn och skarvar separat med pappremsor eller glasfiber remsor.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.