Hej,

Har blivit lite förvirrad efter att ha läst olika tillverkares instruktioner om tätskikt! :confused:

I duschhörnan tänkte jag ha aquapanel och sen primer och tätskikt innan kaklet, däremot i övriga delen blir det vanlig gips (kanske inte helt enligt reglerna, men är på torpet) och sen måla med vattenavisande färg.

Där jag har vanligt gips, hade jag tänkt att våtrumsspackla skarvar (med fiberremsa) och skruvskallar. När jag läser om tätskikt så verkar det som man inte ska spackla innan utan applicera fiberremsan med tätskiktet och även på skruvskallar (har bla läst LIP VS30 System 17), har jag uppfattat det rätt?

När man spacklat slipar man ju det så att det blir jämt men man kan väl inte slipa på tätskiktet, kommer det bli snyggt efter målningen om man inte slipar?

En annan fråga, på golvet tänkte jag ha en svetsad våtrumsmatta, lägger man denna innan man kaklar, eller i vilken ordning (mattan tänkte jag ta hjälp av hantverkare för att bli bra)? Ska det vara tätskikt under våtrumsmattan (troligen för annars får man väl inte tätt mot brunnen)?

/Janne
 
T
Som sagt, inte ok att bara ha våtrumsskiva endast i duschhörnan utan det ska vara i hela rummet. Inga försäkringar gäller men nu var det ju bara torpet : ). Visst det kan verka löjligt men så är det.

Du ska inte spackla skruvskallar utan dra på tätskiktet bara, behövs egentligen inte remsa heller, vet inte vad som gäller för LIP iofs. Remsan drar du bara i väggvinklar och skivskarvar eftersom du ska ha matta. Remsan i väggvinklen ska gå ner en bit över mattans uppvik.

Mattan läggs före kaklet eftersom man sätter nedersta kakelplattan lite över mattan som är uppvikt på väggen.

Nej, inget tätskikt under mattan. Vid brunnen sitter det en klämring som vanligt.
 
Tack för svaret, men får man ner remsan i skarven (skivskarvar och väggvinklar) så den inte syns efter målningen eller kan/ska man slipa på tätskiktet (känns som man inte ska)!

/Janne
 
Ska du måla eller sätta plattor på väggen? Om du ska kakla så behöver du inte spackla väggarna över huvud taget.
 
Hej,

Ska sätta plattor i duschdelen, men övrigt hade jag tänkt måla med a'vattenavisande förg och funderar då på hom inte fiberremsorna i skarvarna kommer att synas från tätskiktet ... för det kan väl inte slipas?

/Janne
 
Där du ska ha plattor spacklar du inte, utan tätskiktar direkt på skivorna. Där du ska ha målat spacklar du med våtrumsspackel och målar med ett godkänt våtrumsfärgsystem, som inkluderar en fiberduk som armering. Där ska alltså inte vara något annat tätskikt bakom, utan färgsystemet fungerar som tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.