Håller för fullt på med ombyggnation av hall och badrum... Har hjälp med bygget men inte med målning!

Tänkte be om lite tips och idéer kring spackling mm...

Idag började jag spackla halltak och väggar. Alla skruvskallar är spacklade och jag har börjat spackla alla skarvar. Till dessa använder jag papp-/cellulosaremsa och det funkar jättebra i de längsgående skarvarna. Men hur löser man kortsidorna på gipset? Dom är urfasade (V) och om jag förstår det rätt så skall skarven spacklas igen, därefter ska pappremsan limmas fast med våtrumslim och därefter skall det spacklas igen (efter torkning)? Stämmer detta?

När man spacklar skarvar, både längs- & tvärgående så tycks riktiga målare spackla betydligt bredare än avfasningen i gipset säg ca 30cm bred spackling medan fasningen bara är ca 10cm. Detta måste ju nästan innebära att man gör en liten bula över skarven som man får slipa fin för att få skarven att försvinna? Är det någon som känner igen detta och kan förklara processen för mig? :)

Är det motsvarande process för skruvskallar eller räcker det att täcka skallen?

Vill ju verkligen gärna erhålla ett bra resultat så att säga :)

Ytterst tacksam för stöttning och råd i frågan...
 
S
man spacklar ju brett för att skarven och pappret ska försvinna.

man göra samma sak på alla skarvar.

en del spackalr och sätter remsa i det blöta sen spackel på detta.

en spacklar skarven låter det torka, sen limmar med våtrumslim(endel vanligt tapetlim) låter detta torka och sedan på med spackel

skruv skallen får extra spackel beroende hur bra spackel spaden är men man brukar ju lägga på och sedan dra av en gång. slipa och sen mera spackel.


tycker du ska söka på youtube hur man gör. så ser du hur målare gör
 
Tittade runt lite på Youtube (vilket bra hjälpmedel)... Verkar som att jag tänker hyfsat rätt då...

Det enda jag egentligen fortsatt är osäker på är kortskarvarna som vissa säger att man kan lägga i spackel och andra att man måste måla innan man spacklar över dem?!
 
S
gör samma som med dom andra skarvarna.

spackel lägger man för fylla skarven och remsan förstärker skarven, sen spackel på detta.

en del sätter ju slätt väv och så finns såna som helspackalar allt.

finns nästan lika många varianter som det finns hus.
 
S
jag sättäer bara gipsplank i taket. då slipper man spackla skarvar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.