Så jag har börjat ett projekt i min hyresrätt att jag har tänkt att måla om. Eller jag velade mellan tapetsera och måla efter vad kostnaderna och arbetet skulle bli. Har tagit bort kanske 4 lager tapet som på vissa ställen satt ganska löst, först hade jag tänkt göra bara fondväggen som fanns här men märkte när jag rev bort all tapet att i hörnet följde det med på andra väggen också för att dem förra hade målat i resten av rummet i vit färg (näst sista bilden) på tapeten som fanns (den blommiga, sista bilden) och lämnat fondväggen. Ja eller egentligen målar/tapetserar jag hela rummet bara att det blir lite dyrare än vad jag tänkt. Under all tapet sitter det fast pappersludd typ, på vissa ställen satt det löst och det som är kvar sitter fast. Jag tror det är gips bakom. Som ni ser på bilderna så är det massa lager och ingen aning om vad som är vad. Vad är bäst att göra? Måla eller tapetsera? Och beroende på vilket utav det, vilka steg behöver jag ta? Fick som tips att bredspackla så jag köpte spackel och provade på en fläck men då blev det bara massa bubbel och pappersluddet försvann och under på vissa ställen kom det gråa/bruna pappret fram. Så ja, gärna hjälp till det som blir bäst resultat/prisvärt och sedan arbetet spelar mindre roll för har gott om fri tid.
 
  • Vägg med flera lager borttagen tapet och synligt pappersludd samt spackelförsök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flera lager borttagen tapet och spackel, synliga skador och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med borttagen tapet visar flera lager färg och pappersrester nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flagnande lager av gammal tapet och spår av spackel, exponerar gipsunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med borttagen tapet exponerar fler lager med några lösa bitar och en pålagd spackelklump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med borttagen tapet avslöjar flera lager och grå/brun papp samt spackelrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad vägg med ojämnheter och rester av tidigare tapetlager vid hörn och lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med grått blommig tapet, vitmålad del och trägolv syns i ett hörn av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spärrmåla innan spackling, annars har du festival med blåsor där. Ta bort allt löst innan sen en oljegrund och rullspackel.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Spärrmåla innan spackling, annars har du festival med blåsor där. Ta bort allt löst innan sen en oljegrund och rullspackel.
Är spärrmåla och oljegrund samma sak? Vad heter det som jag behöver?
Varför rullspackel framför bredspackel?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Spärrmåla innan spackling, annars har du festival med blåsor där. Ta bort allt löst innan sen en oljegrund och rullspackel.
Och är detta för att sedan måla eller tapetsera?
 
Vi har använt något som heter tapetgrund för att spärrmåla innan spackling, men det finns fler sorters färg som funkar för det och det kan ha olika namn beroende på varumärke. Ett tips är att fråga i butiken vad som är bäst i just deras sortiment.

Oljegrund är ofta för utomhusbruk och då är det olämpligt inne (luktar pyton), så kolla att den grundfärg du köper är för inomhusbruk.

Du behöver spackla oavsett om du ska måla eller tapetsera. Ojämnheterna syns igenom tapet, och om du målar utan att ha spacklat blir det riktigt fult.

Ett alternativ till bredspackling är renoveringstapet, men riktigt grova ojämnheter behöver du spackla ändå.
 
M mrsnhp skrev:
Vi har använt något som heter tapetgrund för att spärrmåla innan spackling, men det finns fler sorters färg som funkar för det och det kan ha olika namn beroende på varumärke. Ett tips är att fråga i butiken vad som är bäst i just deras sortiment.

Oljegrund är ofta för utomhusbruk och då är det olämpligt inne (luktar pyton), så kolla att den grundfärg du köper är för inomhusbruk.

Du behöver spackla oavsett om du ska måla eller tapetsera. Ojämnheterna syns igenom tapet, och om du målar utan att ha spacklat blir det riktigt fult.

Ett alternativ till bredspackling är renoveringstapet, men riktigt grova ojämnheter behöver du spackla ändå.
Tack så jättemycket för svar!
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.