Jag håller på att renovera tvättstugan och har på en vägg lite problem med fukt. Det är inte en yttervägg men väggen går vinkelrät ut från ytterväggen och det är första metern från ytterväggen som är lite kass. Nu har jag rivit ner puts och färg som satt löst (ca 1 kvm) och satt igen de grövsta hålen med reparationsbruk.
Nu till min fråga, jag vill spackla hela väggen relativt slät, inte bara putsväggslät utan mera bredspacklingslät. Den gamla färgen sitter bra men är inte helt slät då den är målad på puts. Så, vad ska jag spackla med? det ska fungera både på den nya bruket jag har lagt dit (där det är större ojämnheter samt fuktigt) och på resten av väggen som är målad med någon blank färg. Det är inte så att väggen är speciellt fuktig, men den är inte helt torr heller, så spacklet måste kunna andas samt tåla lite fukt. Tänkte måla med Flügger Deksoplast 5 sedan.

Jag har kollat på våtrumsspackel och husfix. Husfixen uppfyller kraven på vidhäftning och fukttåligt, men hur är den att jobba med om man ska släta till en hel vägg? Våtrumsspackel har jag förstått är inte HELT fukttåligt, även det spacklet löser sig i vatten så småningom, är det lämpligt att använda här?
 
Du ska inte använda våtrumsspackel, eller något annat torkande lim-och-sand-spackel. Husfix funkar säkert jättebra men är dyrt, och det finns billigare cementbaserade spackel.
 
Tips: Förvissa dig om att du inte har kalkbruk i grunden från början om du tänkte välja cementbaserat bruk/spackel. Cementbaserat bruk får dålig vidhäftning mot kalkbruk.
 
H_L skrev:
Tips: Förvissa dig om att du inte har kalkbruk i grunden från början om du tänkte välja cementbaserat bruk/spackel. Cementbaserat bruk får dålig vidhäftning mot kalkbruk.
Detsamma gäller lättbetong i och för sig. Då kan du använda ett lågalkaliskt spackel.
 
tack för svaren. Hur vet man om det är kalkbruk inblandat. Huset är från -42 och jag är rätt säker på att putsen är orginal (men man vet ja aldrig).

Nu har jag iof redan slängt på någe sorts renoveringsbruk på det mesta jag rev upp. Sitter på jobbet nu och kommer inte ihåg vad det var för märke eller namn på produkten (köpt på Hornbach iof). Så spacklet skulle ha lite eller ingen kontakt med orginal-putsen.

Husfix är inte speciellt mkt dyrare än våtrumsspackel, snarare tvärtom. Men priset spelar mindre roll då det bara är några kvm som ska spacklas.
 
Jag tycker att husfix är väldigt lättjobbat, betydligt smidigare än vanligt spackel. Så kör du på det om inte priset spelar någon roll (och om ingen kommer med någon invändning mot att använda det vid förhållandena i din källare).
 
Dr.SiC skrev:
Husfix är inte speciellt mkt dyrare än våtrumsspackel, snarare tvärtom. Men priset spelar mindre roll då det bara är några kvm som ska spacklas.
Jag menade inte att husfix är dyrare än våtrumsspackel, utan att det är dyrare än ett vanligt cementbaserat väggspackel. Våtrumsspackel är ju inte aktuellt i ditt fall alls. Men nu spelade ju priset ingen roll, och då håller jag med om att husfix med sin plastiska konstistens är väldigt lättjobbat.
 
jon_h skrev:
Jag menade inte att husfix är dyrare än våtrumsspackel, utan att det är dyrare än ett vanligt cementbaserat väggspackel. Våtrumsspackel är ju inte aktuellt i ditt fall alls. Men nu spelade ju priset ingen roll, och då håller jag med om att husfix med sin plastiska konstistens är väldigt lättjobbat.
Kan du motivera varför våtrumsspacklet går bort helt?
 
Kolla på Maxit Gipsputs/spackel som du kan använda och även är mycket lättarbetat. Har kört det på källarväggar före bl.a. klinkersättning (japp, det var klinker inte kakel) men har torra väggar, men kolla på deras hemsida vad de skriver.
 
Jo, Maxit Gypsum skulle kunna vara ett alternativ.

Jag pratade precis med Flügger Teknisk Service och de rekomenderade Flügger Silikonfärg istället för Deksoplast 5, någon som har erfarenhet av dessa färger?
 
Dr.SiC skrev:
Jo, Maxit Gypsum skulle kunna vara ett alternativ.
jag skulle vara försiktig meg Gypsum - den rekommenderas inte för väggar med vandrande fukt. Orsaken till det är en gele-aktig substans ( den har ett namn som jag glömt - börjar på "e"---it" ?) som bildas mellan gips och cementhaltiga underlag vid viss fukthalt och temperatur och gipset släpper från vägg. Det stod dock icke vilken fukthalt och temp som är farliga. Husfix är inget dålig val ....

Dr.SiC, berätta gärna hur det gick att spackla på målad yta om du bestämmer dej för Husfix. Har ett målat tak (som liknar din vägg) som jag måste spackla tunt och undrar om Husfix fäster bra på målade ytor?
gaia
 
gaia skrev:
( den har ett namn som jag glömt - börjar på "e"---it" ?)
Ettringit. :)
 
jon_h skrev:
Ettringit. :)
Tack jon-h! Vilken svår ord att komma ihåg :).
Vet du något mer om ettringit?
Vid vilka förhållanden blir det varning för gips/cement? Gäller samma varning gips/kalkputs?
gaia
 
gaia skrev:
Tack jon-h! Vilken svår ord att komma ihåg :).
Vet du något mer om ettringit?
Vid vilka förhållanden blir det varning för gips/cement? Gäller samma varning gips/kalkputs?
gaia
Som du skrev krävs en viss fuktighet, men jag vet inte hur hög. Och jag skulle gissa att det inte är risk för ettringitbildning med gips/kalkbruk, därför jag vet att cement/kalkbruk kan få problem med ettringitbildning precis som cement/gips. Känns som cementen är den huvudsakliga boven, men jag spekulerar nu bara. Detta är nog rätt komplicerat, har för mig att det behövs svavelföreningar med i leken också.. Desto enklare är det att förhindra, det har visat sig räcka med att stryka på ett lager vanlig primer mellan materialen för förhindra ettringitbildning. Primern isolerar materialen på mikroskopisk nivå.

Edit: Forskade lite. Gips är ju för fasen samma sak som kalciumsulfat. Där har vi alltså svavlet jag nämnde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.