Hej.

Som rubriken lyder tänkte jag i sommar krypa ner i vår grävda brunn för att rengöra den invändigt samt spackla de brunnsringar som är dåliga.

Jag har hört att det finns något särskilt bruk/spackel man kan använda.

När jag frågar efter det hos lokala bygghandlaren känner dem inte till det :(

Så därför hör jag med er här på forumet. Någon som vet vad som ska användas ?

Tack på förhand !
 
Enda jag kan tänka mig är ardex a46 som tål vatten sen om det är lämpligt i en brunn det vet jag inte...
 
nino nino skrev:
Enda jag kan tänka mig är ardex a46 som tål vatten sen om det är lämpligt i en brunn det vet jag inte...
Nä frågan är ju om det är godkänt för dricksvatten.

Vet en bekant som köpte bruk som var till för det på närmsta byggvaruhuset men han minndes inte vad det hette..
Och den på byggvaruhuset är osäkra på vad man kan använda :(
 
Återkoppla gärna om du hittar något, då jag själv skulle vilja hitta ett bruk som är ok i dricksvattenbrunn.
 
kulle
En säck cement och tillsatsmedel SIKA-2
Man blandar först lite cement i en spann och har med sig ner i brunnen, sedan får man blanda i handen efterhand med sika och trycka dit.
Bränner otroligt snabbt även om det tränger in vatten under tiden.
 
Jag tycker att cementbruk skulle funka om det inte är allt för stora ytor det gäller och jag kan inte se att det skulle vara fel att använda det i en vattenbrunn.

Du tar hälften cement och mursand, blandar det torrt och sedan tillsätter vatten tills det blir jordfuktigt, inte mer än att det fuktar lätt i handen. Gör rent det som ska lagas ordentligt, fuktar det genom att skvätta försiktigt med en blöt målarborste och kastar bruket med kraft på ytan som ska lagas. OBS, använd handskar. Borsta kanterna med en fuktig murarborste så det sluter an ordentligt och ståla ytan. Det brinner snabbt och fäster mycket bra mot gammal betong.
 
bruket i sig behöver knappast vara nåt special för just dricksvatten. Det det handlar om är väl att bruket ska kunna tåla vatten utan att lösa upp sig antar jag.
Annars skulle man ju behöva livsmedelsgodkända brunnsringar också.
 
S Stefan1972 skrev:
bruket i sig behöver knappast vara nåt special för just dricksvatten. Det det handlar om är väl att bruket ska kunna tåla vatten utan att lösa upp sig antar jag.
Annars skulle man ju behöva livsmedelsgodkända brunnsringar också.
Har du rätt i :)

Men då borde väl kanske Finja fuktstopp fungera ? Eller vad säger ni ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.