Hej,

Jag har en träpanel som sitter över dörren till mitt badrum som på bilden nedan:

Träpanel över dörr med synligt utrymme till betongvägg redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle vilja måla den i samma färg som väggarna och få hela väggen att gå ihop. Jag hade tänkt köpa någon tunn träskiva och limma fast i inbuktningen på träpartiet (ca 1 cm) och fästa en lämpligt tjock bit i hålet mellan betongväggen (där inte listerna ska täcka) och träpartiet. Sen hade jag tänkt att använda pappremsa och spackel för att dölja skarvarna. Jag undrar om spacklet kommer fästa på träbitarna (hade tänkt något plywoodliknande)? Och om det finns något annat/bättre sätt att gå tillväga?

Tack på förhand
 
Åsa Lund
Du måste i så fall klistra en hel skiva gips förbi alltihop och hoppas på att det håller. Skulle tro att det spricker annars eftersom trä och betting rör sig olika pga fukt och temperatur. Även kraftig vind får hus att röra sig
 
Claes Sörmland
Synd att den där öppningen inte murades igen, då hade fått en homogen vägg som inte sprack.

Fuskvarianten är gipsskiva, ju tjockare desto bättre. Får standardgips inte plats för att det bygger för mycket så finns ju den tunnare renoveringsgipsen, den kan eventuellt limmas i flera lager för att komma upp i rätt nivå. Sen spackel med pappremsa och hoppas på högre makter.
 
Kan du inte låta dörrfodret gå hela vägen upp till taket och täcka springan
 
Stort tack för svaren. Det låter som att det kan bli en del jobb för något som kanske inte håller i slutändan, så jag kommer nog att behålla det som det är och täcka mellanrummen med lister även om jag hade föredragit en mer uniform vägg.
 
Jag plockade ur dörrkarm och allt ihop ovanför, reglade och gipsade, spacklade och målade, har blivit en tunn spricka i spacklet.

Det var mellan hall- kök och hall-vardagsrum, så där kastade jag karmarna.

När jag ska göra badrummet så blir det en ny dörr och karm
 
Jag har satt plank runt en föredetta dörröppning och sen spacklat ihop det med lättbetongvägg.. använde spackelremsa som jag limmade fast innan jag spacklade över.
Detta var snart ett år sen och har inte fått några större problem.
Prova?
 
Vy av en öppen dörr med limfog som sträcker sig utanför en ljust tapetserad vägg, omgivet av renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsrum med tapetväggar, en öppning och en dammsugare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt visar en vägg med limfog runt en dörröppning och spacklade ytor, samt byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så blev det, sen limfog i öppningen som går ca 7-8mm utanför väggen på båda sidor

Kan ha en tråd om hela renoveringen här nånstans
 
Jag skulle testa en skiva först som du sa, sedan spackla och sedan microlit / glasfiberduk eller renoveringstapet.
Eller kanske ta upp ett fönster?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
M m-i-c-k-e skrev:
Eller kanske ta upp ett fönster?
Ja, många badrum är ju lite mörka och så lite extra ljus kan ju öka trivseln.
 
Tack för de nya tipsen allihopa :) Jag ska fundera vidare på om jag kommer att testa nåt liknande som Nino och pjkw föreslog eller om jag kör med listerna som det var förut (mitt renoveringsprojekt har redan dragit ut en massa på tiden).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.