Hur brukar man oftast göra när man lägger in nya golvlister för att det ska bli snyggt.

Har ett rum där jag behöver golvlister på 4.3 meter men det blir svårt för mig att transportera dessa långa lister till hemmet.

Kan man dela denna långa list för att sedan återföra dessa två kapade lister med spackel och färg, blir resultatet snyggt eller kommer det synas och dom är kapade? (kapningen kommer alltså att vara på halva rummet)

Har köpt lite lyxigare och snyggare lister med svarvade kurvor.

Hur brukar man oftast göra med långa otympliga golvlister?

/Kalle
 
4,3 meters kan väl inte vara omöjligt att få hem en vanlig bil är ju runt fem meter.

Men ska du kapa dem, så gera dem 22,5 grader lodrätt, det gör man om väggar är över fem, sex meter.

Ps: en såg låser på 22,5 grader därför är det lättaste girningen.
 
Hmm, tror inte beejer kan gersåga, dom sågar bara rakt av så kan bli svårt...
 
Challe777 skrev:
Hmm, tror inte beejer kan gersåga, dom sågar bara rakt av så kan bli svårt...
Förstod jag dig rätt, att du ska köpa list på Beijer? I sådana fall, de grovkapar ju bara, men du får "exaktkapa" när du är hemma.
 
Alltså det är väl ingen mening att gerkapa hemma när dom på beejer redan har sågat den itu, eller menar du att jag ska gersåga här hemma för att få övergången snygg?
Är lite oklar hur du menar...

/Kalle
 
Challe777 skrev:
Alltså det är väl ingen mening att gerkapa hemma när dom på beejer redan har sågat den itu, eller menar du att jag ska gersåga här hemma för att få övergången snygg?
Är lite oklar hur du menar...

/Kalle
Ja precis. För när du monterar list ska den ju vara ungefär en mm längre per meter än ( Upp till tre mm, sen håller man sig där) själva sträckan så den ligger lite i spänn när du monterar den, för den krymper en aning. Därav att de (Beijer) kan ju inte kapa exakt som du behöver, utan det får du kapa hemma.:D
 
Hmm, ok.
Enda problemet blir väl att gersåga då eftersom gersågslådan bara går till 45 grader, eller kan man såga för hand?

/Kalle
 
Challe777 skrev:
Hmm, ok.
Enda problemet blir väl att gersåga då eftersom gersågslådan bara går till 45 grader, eller kan man såga för hand?

/Kalle
22,5 är mindre än 45 så det är inget problem att ta det med en handgersåg, dessutom så har du en stopp på en handgersåg också på 22,5 grader.

Såga för guds skull inte för hand utan gersåg.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.