Tredje gången jag ger mig på att spackla gipsskarvar med remsa. Det är svårt. Har märkt att om inte första lagret är noga ifyllt släpper det lätt. Och när man trycker fast den är det så lätt att den börjar bubbla sig eller vecka. Vad gör jag för fel? Märkte att jag tryckte för hårt i början för att få dit skiten :)
Använder proffsen bättre spackel? Vispar det före man spacklar? Kan min pappremsa vara gammal, den är nog 4 år gammal.

Och brukar ni slipa med skaft och slipkloss eller oscillerande slip som kopplas till dammsugare?
 
Jag sprayade vatten med blomspruta på spacklet, då var det lätt att få remsan att fastna.

/Höghus
 
Mazen Mazen skrev:
Ett alt som ofta föreslås är att limma remsan, men ska du spackla fast behöver du ett blötare spackel.. jag brukar köra med Alcros skivspackel som är just för pappremsa, limmar bra och bubblar inte..

[länk]

2:a vändan efter att det torkat och en lätt slip använd ett vanligt mediumspackel..

Nordsjö har åxå ett avsett för remsa, men det har jag aldrig använt.

[länk]
Perfekt. Jag tycker det är svårt att få fäste i spacklet och att det inte blir tillräckligt blött.
Detta förklarar det
 
Kör med glasfiber. Papper har bara en fördel och det är högre skjuvhållfasthet. I övrigt bara nackdelar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Kör med glasfiber. Papper har bara en fördel och det är högre skjuvhållfasthet. I övrigt bara nackdelar.
Trodde dom var olagliga 🙈😅
Överallt står det att man ska absolut inte använda dom. Ändå har jag sett målare med 40 års erfarenhet använda dom på byggen 🌞
 
Glasfiber är 10 ggr lättare att spackla in. Som sagt, dom har ingen skjuvhållfasthet, men det torde spela mest roll vid nybyggnation där allt ska gå så fort innan saker satt sig.
 
Det här var en ny variant på att sätta remsor.

/Höghus

 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.