Köpte på mig gipsbruk men skulle haft gipsspackel för att spackla mitt nygipsade tak och väggar! Det står att bruket kan användas för att putsa i skikt 5-50mm. Vad tror ni, kan jag använda detta bruk för att spackla in pappersremsorna i skarvarna? Det blir ju inte så tjocka skikt som 5mm! Bruket verkar väldigt fin i sina beståndsdelar och jag har sett grövre gipsbruk.. :S
 
Förresten så hette gipsbruket Rotband... är det brukligt som gipsspackel??? :(
 
Jag hade inte gjort det. Det är, även om det går fint att få en hyfsat jämn yta med, för grovt att spackla gipsskarvar med.
 
Ja, det verkar stämma efter att ha känt lite på det..

Jag kanske testar att spackla in remsan med gipsbruket och sedan kör ett fint sandspackel som slutfininsh, varför inte krångla till det om man kan :D

Jag har fått för mig att det skulle bli lite starkare med gipsbruket/spacklet, men det kanske inte är någon skillnad?!
 
Noppe skrev:
Ja, det verkar stämma efter att ha känt lite på det..

Jag kanske testar att spackla in remsan med gipsbruket och sedan kör ett fint sandspackel som slutfininsh, varför inte krångla till det om man kan :D

Jag har fått för mig att det skulle bli lite starkare med gipsbruket/spacklet, men det kanske inte är någon skillnad?!
Det är nog marginellt, kör med spackel och remsa du så ska du se att det blir bra.
 
Den är bra till större utfyllningar. I skarvarna är (enl.mig) bäst att limma pappersremsa med vävlim o sen på med sandspackel eller annan mjukare spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.