Ja, efter ett försök att ta bort lös tapet, spackla, måla, för att dagen därpå se att hela vägen rasar ihop har jag fått riva allt.

Sitter nu med betongväggar. Huset är från 40talet så en del hål och lite poröst.

Hur ska jag gå vidare för att på bästa sätt få en slät yta jag kan måla på. Gips är inget alternativ utan funderar på rullspackel eller täcktapet? Får ju lägga i alla håll först då och spärrmåla.

Betongen är lite texturerad och "vass".


Porös betongvägg med små hål och skador nära trägolvet i ett hus från 40-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med delvis borttagen tapet som avslöjar underliggande betong och skadat spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivna väggar med exponerad betong och skadad tapet i ett renoveringsprojekt i ett äldre hus, trästege och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det verkar ju släppa hyffsat, dra ner det värsta och spärra sen rullspackel.
 
Blir det oftast två lager med rullspackel eller brukar det gå med ett? Behöver inte bli silkeslent men bättre än vad det är nu så att säga.

Men eftersom jag måste spärra innan jag spacklar, måste man göra det innan man målar sen också över allt spackel?
 
Stefan N skrev:
Det verkar ju släppa hyffsat, dra ner det värsta och spärra sen rullspackel.
Har aldrig varit med om något liknande, det inte bara släppte utan på vissa ställen lossnade 2*2meters bitar och bakom var det helt rent. Konstigast av allt så var det tidningar på baksidan av tapeten. Ingen aning vad dom hållit på med.
 
Det gamla limmet släpper när det blir fuktigt. Köp eller hyr en tapetbortagare med ånga så du får bort allt ner till puts/betong och sen kan du spackla.
Får du inte bort allt så är renoveringsgips det enda som kommer att bli bra, annars släpper det alltid bakom förr eller senare och du får bubblor.
 
Kör man oljegrund blir det inga bubblor, dock luktar det en del.
 
anders07 skrev:
Det gamla limmet släpper när det blir fuktigt. Köp eller hyr en tapetbortagare med ånga så du får bort allt ner till puts/betong och sen kan du spackla.
Får du inte bort allt så är renoveringsgips det enda som kommer att bli bra, annars släpper det alltid bakom förr eller senare och du får bubblor.
Allt är redan borta och har ren betong/puts kvar. Så om jag drar på spärr och bredspacklar ska det väl inte släpa?
 
Stefan N skrev:
Kör man oljegrund blir det inga bubblor, dock luktar det en del.
Eftersom allt redan är borta så blir det väl inga bubblor? Är väl om jag skulle målat på tapeten eller rester som fanns kvar?
 
Om du fått bort all tapet så är det bara att börja spackla!
 
Har du fått bort allt är det ju lungt, tolkade det som att du hade tapet kvar.
 
Så bra, postar lite bilder sen :)
 
Behövde inte spärra sa färghandlaren men blir nog två lager rullspackel. Körde på en grov variant, frågan är om man ska ta en lättare på nästa rullning?
Vägg med ett lager grovt rullspackel och oöppnade paket golvbrädor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spackla sista lagret med ett medium spackel, var försiktig när du slipar så du inte slipar fram grovspacklet då det är för grovt för målning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.