Snickare har satt igen en dörröppning i dotterns rum och nu ska vi försöka göra resten själv innan målning.

Vi har bestämt oss för att limma dit pappersremsorna då det känns mer kontrollerbart om vi gör allt steg för steg.

Nu har jag pratat med en målare som säger att vi bara ska spackla runt dörren, där gipsskivorna möter väggen, men inte där gipsskivorna möter varandra i mitten (se bild hur vi spacklat än så länge och närbild).
Enligt målaren fanns risken att det skulle bygga för mycket just där i mitten om vi använder pappersremsor med lim, då det är ganska tätt och bra där redan.

Sen läser jag här i forumet att andra fått rådet att spackla där också innan limning av pappersremsorna.

Så, ska jag lägga spackel där också?

En till fråga, tänker och gör jag det rätt om jag gör i den här ordningen:

1. Skarvspackla med fogspackel från Flügger

2. Slipa lite lätt, borsta bort damm

3. Limma på pappersremsor med vävlim extra från Nordsjö (eller deras våtrumslim kanske?)

4. Torktid

5. Spackla en gång till med fogspacklet över pappersremsorna

6. Torktid

7. Slipa jämnt och fint, damma av

8. Spackla igen fast nu med mediumspackel från Nordsjö och lite bredare spackeldrag

Torktid

9. Slipa, damma av

10. Lägg på ett sista lager spackel men nu med ännu lite bredare spackeldrag

11. Slipa och damma av

12. Grundmåla hela väggen


Är jag rätt ute?
 
  • Person i arbete med att spackla en igenmurad dörröppning med gipsskivor, förbereder för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg där gipsskivor möts, synliga skruvar och en ojämn skarv utan spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Helt rätt att spackla runtom först för att efter spackling limma remsan, ang skarven mellan skivorna så kan ni limma direkt på gipset. Limmar du remsan så behöver du inget fogspackel (skivspackel) utan kan gå direkt på ett mediumspackel. Dvs utifrån där du är nu med en spackling runtom..

Limma remsor med Nordsjös vävlim extra på alla skarva/där material möts.

Spackla skarvar brett (ca 25-30cm på vardera sida om remsan) med mediumspackel då det fyller betydligt bättre än ett skivspackel.

Spackla en gång till, den här gången bredare än förra, viktigt att inte bygga med spacklet för mycket på själva remsan utan på sidorna om för att jämka ut det som remsan bygger.

Slipa av och syna/känn på väggen. Om du är nöjd så gå direkt på grundmålning,annars fortsätt spackla tills det känns bra.

Angående skarven där skivona möts, spacklas bara själva försänkningen, första spackling gäller det bara att fylla ut, andra spackling kanske 30cm bred. En ev tredje spackling lite bredare än föregående.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Jag brukar fasa av gipsskivans kant om den inte har försänkning. Drar av en fasad kant med kniven bara
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Martin321 Martin321 skrev:
Helt rätt att spackla runtom först för att efter spackling limma remsan, ang skarven mellan skivorna så kan ni limma direkt på gipset. Limmar du remsan så behöver du inget fogspackel (skivspackel) utan kan gå direkt på ett mediumspackel. Dvs utifrån där du är nu med en spackling runtom..

Limma remsor med Nordsjös vävlim extra på alla skarva/där material möts.

Spackla skarvar brett (ca 25-30cm på vardera sida om remsan) med mediumspackel då det fyller betydligt bättre än ett skivspackel.

Spackla en gång till, den här gången bredare än förra, viktigt att inte bygga med spacklet för mycket på själva remsan utan på sidorna om för att jämka ut det som remsan bygger.

Slipa av och syna/känn på väggen. Om du är nöjd så gå direkt på grundmålning,annars fortsätt spackla tills det känns bra.

Angående skarven där skivona möts, spacklas bara själva försänkningen, första spackling gäller det bara att fylla ut, andra spackling kanske 30cm bred. En ev tredje spackling lite bredare än föregående.

Tack för ett utförligt svar! :) Känns som att det här kommer bli bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.