Vasastan.
Hej! Jag funderar på att sätta igen hål efter en TV och måla om väggen, i samma färg som tidigare. Hålen är ca 6cm djupa och mellan 1-2cm i diameter.

Kan jag använda drydex multispackel för detta eller kommer det ta väldigt lång tid innan det torkar i och med hur djupa hålen är?

Finns det nåt problem att bara måla över detta sen i samma färg som innan? Nåt annat viktigt att tänka på innan jag sätter igång?
 
  • Grå vägg med fyra skruvhål och spår efter tidigare upphängning eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med två hål. Möjligen där skruvar eller spikar suttit. Reparationsbehov finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kanske kan bottna med annat än spackel, någon typ av fog och bara lägga de sista 5 mm med spackel så torkar det snabbare. Skrapa upp lite runt kanterna på hålen innan du spacklar så du får en större yta då kan slipa fint. Räkna med att måla om hela väggen då det kommer synas nyansskillnader på gammal och ny målning.
 
Vasastan.
Vasastan. Vasastan. skrev:
Hej! Jag funderar på att sätta igen hål efter en TV och måla om väggen, i samma färg som tidigare. Hålen är ca 6cm djupa och mellan 1-2cm i diameter.

Kan jag använda drydex multispackel för detta eller kommer det ta väldigt lång tid innan det torkar i och med hur djupa hålen är?

Finns det nåt problem att bara måla över detta sen i samma färg som innan? Nåt annat viktigt att tänka på innan jag sätter igång?
Borde jag istället köpa en tub med spackel och trycka in i hålet så det kommer in på djupet? Får känslan av att det inte kommer fyllas bara med spackelspade?
 
Claes Sörmland
Ännu bättre är en cementbaserad filler att fylla med. Ett vanligt märke är Husfix men det finns andra. Fyll hålen så att det finns 1 mm kvar att spackla, du vill inte slipa filler. Gips funkar också.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vasastan.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kanske kan bottna med annat än spackel, någon typ av fog och bara lägga de sista 5 mm med spackel så torkar det snabbare. Skrapa upp lite runt kanterna på hålen innan du spacklar så du får en större yta då kan slipa fint. Räkna med att måla om hela väggen då det kommer synas nyansskillnader på gammal och ny målning.
Tack för svar! Någon fog du kan rekommendera? Är tegelvägg i grunden om det skulle göra någon skillnad.

Är inställd på att måla om väggen som du är inne på.
 
Vasastan. Vasastan. skrev:
Tack för svar! Någon fog du kan rekommendera? Är tegelvägg i grunden om det skulle göra någon skillnad.

Är inställd på att måla om väggen som du är inne på.
OM du har någon målarfog hemma eller annan typ av snabbtorkande fog som inte krymper, annars är filler bra som Claes S. skriver.
 
Vasastan.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ännu bättre är en cementbaserad filler att fylla med. Ett vanligt märke är Husfix men det finns andra. Fyll hålen så att det finns 1 mm kvar att spackla, du vill inte slipa filler. Gips funkar också.
Tack för tipset - finns det någon cement eller gipsbaserad filler att köpa färdigblandad på tub eller liknande?
 
Försök hitta någon övermålningsbar fog som härdar snabbare, har för mig att det finns.
 
Claes Sörmland
Vasastan. Vasastan. skrev:
Tack för tipset - finns det någon cement eller gipsbaserad filler att köpa färdigblandad på tub eller liknande?
Enklast är att blanda pulver med vatten. Ta ett engångsmugg eller en plastburk och rör med en pinne. Det är superenkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.