Kanske en dum fråga, men jag fick rekommendation från en kakelfirma att spackla ett diagonalt fall mot min hörnbrunn och på så sätt kan man ha större klinkerplattor på golvet, 30x30 i mitt fall. Problemet är att jag inte riktigt får en bild över hur det skall se ut samt hur jag skall göra detta praktiskt. Ett "vanligt" fall förstår jag hur det funkar, men inte den diagonala varianten.

V-G: Du har ju också en Unidrain brunn, hur tänker du.
 
Fallet spacklas i så fall som ett lutande plan. Alltså att det faller lika brant över hela badrummet. För att åstadkomma detta behöver du lägga ut avdragsbanor på lämplig höjd. Dessa lägger du som en halvcirkel runt brunnen, på maxavstånd utan att krocka med väggarna. Jag föreslår ett fall på 1:100 i hela badrummet i ditt fall. Om avdragsbanorna ligger på till exempel 2 meters avstånd från brunnen ska de då vara 20 mm högre än brunnens fläns. När spacklet brunnit tar man bort banorna och spacklar igen spåren.

Ska man inte ha större plattor än 15x15, eller absolut max 20x20, så tycker jag att man ska göra ett vanligt fall som blir brantare närmare brunnen. På så vis slipper man ha så mycket fall i onödan ute i rummet, och man sparar spackel och bygghöjd. Om du ska ha 30x30 så är du tvungen att göra ett rakt fall.
 
Tack för snabbt svar jon_h
 
Vassego. :)
 
det innebär ju att jag kan bygga fallet direkt i bjälklaget, alltså lägger jag fall redan i spånskivorna, funkar det
 
Jepp, visst gör det det.
 
Finns det avdragslister som man kan sätta fast på golvgipset som gör fallspacklingen lättare?
 
Som en paretes, golvgips är helt bortkastat i badrum, om du inte redan monterat det så skippa det. Finns inte en enda anledning.

Men nej, jag har inte sett några särskilda lister för detta. Man använder läkt eller liknande av lämplig dimension om man behöver någon form av anhåll. Flytspackling sker normalt på fri hand, så att säga.
 
Sent omsider så svarar jag med. Jag tänkte göra ungefär som jon_h beskriver. Dock är mitt "fall" inte så enkelt som man lite lustigt skulle kunna uttrycka det.
 
Andi, förlåt, fel av mig. Du behöver lägga ett lager flytspackel först (12 eller 15 mm beroende på om du har elslingor eller inte), för att få upp böjstyvheten. Sedan kan du använda ett handspackel för att spackla fallet. Om man monterar spångolvet lutande kommer du inte kunna flytspackla ett jämntjockt lager, det kommer ju bara rinna ner i ena hörnet.

Ett alternativ skulle i teorin kunna vara att hellimma golvgips eller annan golvskiva på det lutande spånet, och sedan lägga på ett jämntjockt lager handspackel för att undgå att lägga golvtätskiktet på skivmaterial (vilket man inte får längre). Men jag är tveksam till om du hittar någon spackelleverantör som godkänner detta, de brukar alltid vilja ha minst 12 mm flytspackel när det är träbjälklag.
 
aj aj det var ju inte alls bra! :( låter som att det blir mycket mer komplicerat. hur gör man i "vanliga" fall med ett fall, gjuter man inte allt i ett svep?
om jag först skall flyta allt och sedan handspackla ett diagonalt fall går det åt en j-a massa spackel ju.

Jon: är detta den "enda" lösningen? med tanke på att jag skall ha 30x30 kakel.
v-g: har du någon kommentar?

känner mig ganska vilsen just nu
 
Normalt spacklar man allt på en gång, men då gör man ju inte raka fall. Och flytspackel kan du inte bygga ett rakt fall med.. Men så mycket går det ju inte åt, du kan ju planflyta 12/15 mm först, och sedan gå i princip från noll med handspacklet. Det kommer inte gå åt mer än det normalt gör. Ska du ha 30x30 så är detta enda lösningen, vad jag kan se.
 
kan jag göra så att jag först planflyter som du säger och sedan spacklar jag upp fallet och när jag gjort det så fyller jag upp med flytspackel runt om, så att jag använder fallbyggnadsspacklet som en mur, får dock inget fall på den delen då
 
Jag förstår inte hur du menar? Du behöver ju ha precis samma lutning i hela badrummet, som om man lutar på hela det plana golvet.
 
jo du har helt rätt
min tanke var att bara ha fall i duschen och en bit utanför och sedan ha ett plant golv men detta är ju mot bkr's rekommendation. men det blir nog så som du säger
men det innebär ju att om man har 1:100 lutning så har man 15mm+20mm spackel 2m från brunnen, mycket spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.