Hej!

Jag har precis grundmålat mina bredspacklade väggar och såg att det på vissa ställen ser ut att vara några större slags mönster, som på bilden nedan. Jag gissar att det kommer från att vissa spackelpartier kanske hann torka till sig något innan jag gick på med lagret bredvid så det bildats skarvar men det här var inget jag märkte med släpljus innan jag grundmålade. Är det bara försöka slipa ner det genom färgen och sen grundmåla de områdena igen, eller är det här något som inte kommer att synas efter 2 lager väggfärg ovanpå (ljusgrå supermatt färg från Jotun)?
Grundmålad vägg med bredspackling och tydliga skarvar markerade med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade också en större "bula" i betongväggen som jag inte ville bygga på med mer spackel utan testade att lämna ospacklad. Den sög lite olika på olika ställen, se bilden nedanför. Kan jag bara köra över den några gånger till med grundfärg eller borde jag köra ett tunt lager spackel ovanpå grundfärgen, slipa och sen måla över det?
Nymålad vägg med ojämnhet på spackel under grundfärg markerat med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack så mycket på förhand.
 
Hej,
jag har själv haft liknande problem och dum / lat som man kan vara så har man oftast övertro kring hur mycket (lite) som faktiskt döljs under färgen, så om du är väldigt noga och vill ha ett perfekt resultat så skulle jag säga att slipa ned, torka av, spackla nytt, slipa igen, torka av och sen måla! :crysmile: Färg döljer ojämnheter väldigt illa, tyvärr!
 
Tack för svaret :) jag får nog köra på att slipa ner det osv. När du säger "torka av" så menar du att få bort slipdammet eller? Och det borde bli ok om jag bara punktmålar på just de ställena i och med att det bara är grundfärgen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.