Jag har kört med Överskottsbolaget lättspackel (inte sandspackel-varianten) i mina tidigare arbeten här hemma men nu när jag håller på med mitt hobbyrum så har alla ÖB-butiker här slut på just den produkten. Jag har nu försökt och testa med först Rustas lättspackel, usch vilken smörja som är precis som tuggummi. Köpte sen Beckers Breplasta F i all hast, dyrare grej.. men till min besvikelse så är den värdelös den också..

VAD gör jag för fel?
När jag spacklar ut med Breplasta F så känns det bra de första 2-3 dragen sen smulas det ihop till någon sorts tuggummi-känsla. Det där kan man råda bot på genom att alltid ta nytt och slänga det gamla på spackelspaden. MEN problemet är att spackeljäveln har för kort eller för lång öppentid, jag vet inte hur det är, men ja när man spacklat färdigt en "våd" och ska till nästa våd så vill man förstås överlappa lite, men problemet är när man överlappar så smulas det upp där, man river upp det spackel som ligger under och allt blir till någon sorts tuggummi/suddgummismulrester och det blir "hål" i ytan, ibland i randformationer... Enda man kan göra är typ att spackla 1-2 kvadratmeter och sen vänta 2 timmar tills det torkat, sen fortsätta.. Det duger inte! Och inte ens funkar det bra eftersom det ibland smulas ändå om det vill sig illa...

Ja ibland smulas även det underliggande TORKADE spackeln upp när man drar på andra lagret... jissses!

(jo jag har borstat väggarna ren från damm)

Nu blir jag verkligen irriterad eftersom rummet har fördröjt med flera veckor pga detta här..

Och jag är irriterad på ÖB som inte kan svara på när de får in mer av deras...

::) :-? :'(
 
Jo, men hur hjälper det när man är på nästa "våd" då? Hopplöst säger jag bara. usch.
 
Jag spacklar i "våder" jag menar inte exakt där tapeterna var utan sådär 1 meter brett uppifrån och ner sen tvätta spackeln (spaden inte geggan) sen flytta stege uppifrån och ner etc.. För jag har ju inte 4 meter lång arm. :)

 
Tja, spackelråd....skaffa en eller par spadar av bästa kvalite som ligger bra i handen, själv undviker jag modeller i trä. Lägg på lite i taget och låt det torka tillräckligt länge innan du går på en andra, tredje och fjärde gång (beror på hur viktig finishen är). Undvika att spackla omlott straxt efter du redan spackat där. Om spacklet torkar när du jobbar beror det på att du endera befinner dig i en synnerligen välventilerad lokal....eller så jobbar du för långsamt. :p
 
Jag blev så sur på att ÖB inte hade den spackel jag brukade använda men är otålig på att vänta att de skulle fylla på butiken.. jag kollade online och sedär, finns ju en ÖB nära mig! Tog bussen dit och köpte en burk... äntligen någonting som fungerar.. Usch för latex-spackel.

Men allt är inte frid och fröjd nu eftersom även om jag applicerar med ÖB-spackeln så rivs dumma Breplastan upp om jag arbetar i min takt och applicerar "omlott" och ta hela väggen på en gång... så det får bli "varannan" och sen vänta torka, sen fylla i varannan.. Men good riddance den där Breplasta eller Rusta-smörjan!
 
Hej,

Har provat de flesta varumärken som finns på marknaden, de som jag tycker är bäst är Alcros medium spackel samt Dalapro Medium. Sedan är ju själva spackelspaden viktig, det är bättre att köpa en av bra kvalitet.

När det gäller färg och spackel våga jag mig inte i närheten av lågprisvaruhusen. Antagligen har jag betalt det dubbla i färgfackhandeln flera gånger men prylarna funkar och får jag problem så har killarna i butiken alltid ett bra tips.

Om spacklet torkar för snabbt ställ ut några hinkar med vatten så får du längre torktid!

/Färgnissen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.