Hej jag spacklade dessa nygipsade skivor 3 gånger. (Endast finspackel). De var släta och fina även efter målning. Men kort tid efter så händer detta.. vad gör jag för fel? Någon som kan hjälpa mig ?
 
  • Spricka längs skarven mellan nygipsade skivor på en vägg efter spackling och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka längs skarven av gipsade takskivor markerad med lila linje, indikation på spacklingsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i vägg ovanför stenklädd del med markerad linje, nära en inbyggd spotlight.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Leo189 skrev:
Hej jag spacklade dessa nygipsade skivor 3 gånger. (Endast finspackel). De var släta och fina även efter målning. Men kort tid efter så händer detta.. vad gör jag för fel? Någon som kan hjälpa mig ?
Hej. Man behöver sätta pappersremsa eller microlit över skarvar annars spricker det.
När man skruvar gips så skall skruvhuvudet inte vara insjunket i gipsskivan. Skruvar man för djupt så sitter gipsskivan inte fast. När den sen rör sig flyttar sig spacklet på skruvhuvudet ut och det blir en bula. Mvh
 
M Micke R. skrev:
Hej. Man behöver sätta pappersremsa eller microlit över skarvar annars spricker det.
När man skruvar gips så skall skruvhuvudet inte vara insjunket i gipsskivan. Skruvar man för djupt så sitter gipsskivan inte fast. När den sen rör sig flyttar sig spacklet på skruvhuvudet ut och det blir en bula. Mvh
tack för ditt svar. Jag skruvar de rätt och hörnskydd har jag aldrig haft problem med tidigare
Känns som att spacklet har sjunkit mer å mer efter målning. Bör jag köra grovspackel först istället ?
 
L Leo189 skrev:
tack för ditt svar. Jag skruvar de rätt och hörnskydd har jag aldrig haft problem med tidigare
Känns som att spacklet har sjunkit mer å mer efter målning. Bör jag köra grovspackel först istället ?
Hej. Var trött igår och uppfattade inte saker korrekt. Det är en hörnlist som spruckit. Förmodligen har inte limmet hållt den. Jag lägger alltid hörnlister i skivspackel för jag litar inte på det lilla limmet där sitter på.
Angående skruvarna, jag tycker det ser ut som en bula, inte en insjunkning?
Spacklet var väl torrt när du målade? Om det var torrt så sjunker det inte.
Mvh
 
Bulan beror på att gipset tryckts in skulle jag påstå.

så lösning bör vara att dra några extra gipsskruv och kanske en remsa och spackla och måla om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.