Är mitt uppe i trapprenoveringen!
Började fundera på vilket spackel man ska ha, det är en furutrapp där någon tidstypisk matta suttit (30/40-talet). Ganska mycket hål och ojämnheter över hela planstegen.

Ni som testat, vad är bäst; Snickerispackel eller epoxy/ tvåkomponents-spackel?
 
Åsa Lund
Vet inte just det...
Ville bara tipsa om shellack på alla kvistar, annars kommer det bli gula märken om några år
 
Trappan ska grundas ja! Bara spacklet som jag var tveksam på. Har testat med snickerispackel på ett steg. Verkar hålla bra nu men man vill ju gärna att det ska hålla i längden!
 
Åsa Lund
Grund och shellack är inte alls samma
 
Menade att vi kommer måla med spärrfärg.
Men det är ju spacklet jag vill veta mer om!
 

Bästa svaret

Hej

Har provat spackling av trapp. Kom fram till att jag skulle lägga ny matta - dom lades dit av anledningen att en trapp slits otroligt fort. Ingen färg i världen kommer att hålla för det.

Men man kan ju altid bättra på då och då, vilket kan vara ett mindre probelm om man inte har typ 30 steg som jag har,

Tvåkomponentsspackel av märket plastic padding var svårt att jobba med, dyrt och luktade så mycket att jag fick skaffa gasmask. Det gick inte att vara i huset på 12 timmar. Öppentiden är så kort att det blir mycket man får kassera. Men det blev mycket slätt, lättslipat, sprack aldrig, och tål den böjning som blir när man går på stegen.

Snickerispackel är trevligt, luktar inte och funkade också bra. Men om man lägger tjocka skikt är torktiden lång, och man får jobba med flera lager. Det är inte specat för belastningen som blir när man står på det.

Jag märkte att det inte fanns någon produkt, utom platstic pading, som var ämnad för ytor som böjs. Men det var så jobbigt att få dit att jag ändå skulle prova med snickerispackel.

Finns på biltema någon slag platskt trä på tub som blandar sig av sig självt. Kanske värt att testa. Bra att vara två för det måste gå fort, annars stelnar det.

Viktigt att få bort fett och smuts innan man spacklar, annars korvar det sig och rullar av.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.