Hej!

(Är ny på forumet, så ha tålamod! Ge mig gärna en länk om detta har avklarats i nån annan tråd!))

Skall riva ut ett gammalt pannrum i källaren och bygga ett badrum där. Huset är från fyrtiotalet men hysat väldränerat (mindre än 10 år sedan) även om det står i ganska våt lera. Källarväggarna (även innnerväggar) är byggda i nån sorts ganska porösa betongblock, och täckta med någon sorts puts som släppt på stora ytor, troligen original.

Min idé är att ta upp golvet och se till att det är grus eller liknande under, och sedan eventuellt isolera och gjuta nytt golv med värmeslingor.

Frågan gäller dock väggarna. Jag har tänkt att skippa tätskikt, utom runt och under duschhörnan. Vad skall jag använda för material för att jämna ut betongytan innan jag kaklar? Det är ju inte direkt blött, men det ÄR en yttervägg och det vandrar säkerligen upp fukt från sockeln. Har detta spackel eller puts någon annan funktion än att just jämna till ytan?

Ha det gott!

John
 
Hej!
Jag har också ett 40-talshus med källare, där väggarna är av betonghålsten (ca 20 cm tjocka och som du säger ganska porösa - under andra världskriget gick den bra cementen åt till att bygga bunkrar, har jag hört). I min källare hade jag en del putssläpp mest pga att förre ägaren gjort misstaget att måla väggarna med någon icke-genomsläpplig latexfärg.
Så vad jag har gjort är att knacka bort all lös puts, och putsa nytt med Putsbruk B, och varit noga med att först fukta väggarna så att de inte suger åt sig all vätska från putsen innan den "brunnit". Sedan när putsen torkat ordentligt så har jag målat, men nu med silikatfärg (det behöver ju inte du göra, du ska ju kakla).
 
Redigerat:
Tack för svar b8q! Då antar jag att Putsbruk B släpper igenom fukt på ett bra sätt? Finns det skäl att lägga på detta tjockare än vad som krävs för att få ytan jämn? Utrymmet är trångt så millimeter räknas!

John
 
Välkommen till forumet, faktiskt så är det inte lika kinkigt som på andra att man alltid ska söka sig fram till gamla svar :)

Använd vanlig puts och var nogrann bara, låt det få torka riktigt och välj rätt färg så du inte binder fukten så har du gjort helt rätt och enligt alla regler...
 
Tack kinglolle!

Då följer frågan, hur kritiskt är det att få bort all gammal puts? Förutsatt att den inte vill släppa utan riktigt mycket våld? Kan det bli problem att det är gammal puts på ena halvan av väggen och ny på andra halvan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.