Hejsan !

Jag har en fråga som gäller spackel till tretex. Jag ska sätta glasfiberväv bakom elementen på övervåningen i mitt hus. En av väggarna är i tretex och jag undrar om det är någon som vet eller har förslag på med vad jag kan spackla. Jag vill inte byta ut eller sätta rep. gips ....någon som vet ? ???
 
Det bör gå bra med vanligt medium spackel eftersom du ska sätta väv annars är det ett litet lotteri med just tretexen.
 
Tack för tipset, om det nu skulle vara så att jag behöver spackla ett område som skall tapetseras alternativt målas, vad kan jag stöta på för problem då ? Eftersom det är ett lotteri menar jag ?
 
att det spricker i skarvar (treetex skarv)...

bullar upp sig där det varit skruvhål

etc etc

enkel sak är att ta bort 12,5mm treetex och ersätta med 13mm gips (samma fönsterkarmar etc då det inte diffar nåt direkt)
 
Ok tror ni inte att det går att limma hela ytan med vävlim eller liknande för att sedan spackla ? För att få spackel mm att fästa bättre?
 
Det är inte vidhäftningen som är problemet utan att tretex beter sig lite hur som helst. Men för att förbättra sina chanser till att få ett bra resultat kan man måla över väggarna med oljefärg. Personligen skulle jag riva och gipsa om.
 
Ja det kanske lutar ditåt ......men det är ju så tråkigt med kuloledningar och taklister mm, och även fönsterfoder och platsbyggda fönsterbänkar måste ju tas bort och återmonteras, men det kanske blir bäst resultat iallafall.
 
Trätex sväller när den blir fuktig av vattenbaserad färg eller tapetlim så rådet du har fått av Pocke (att måla över trätex med en lösningsbaserad oljefärg) är det bästa. Det resulterar inte i en massa jobb med återställning av det du vill bevara ;). Trätex brukar oftast sitta enbart på ytterväggar så blir det kanske inte så mycket målning ändå.
Har själv trätex som är tapetserad och målad av förra ägarna. Visa tapettskarvar är inte perfekta men jag tror inte dom har grundat med oljefärg :-/.
För att hänga saker på trätexväggar skall man använda långa spikar/skruvar som når till fast underlag ;D. Annars ser jag inte trätex som en nackdel ..... den isolerar ju och väggytor känns varma ;)
gaia
 
Det låter ju himla bra...då kan jag köpa ngn billig färg på byggmax /rusta och rolla på och sedan spackla mm efter det. Det ska jag prova för det bär som sagt emot att demontera skivorna, jag får se det som ett experiment i det här rummet det är nämligen flera rum som skall fixas senare. För övrigt verkar det vara som du säger Gaia att det är tretex bara på ytterväggar. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.