Håller på att renovera en bostad jag nyligen köpte och märkte att en fondvägg som jag tänkte måla verkar ha någon form av papp under färgen. Kan jag spackla direkt på nötta partier där pappunderlaget kommit fram (se bild nedan) eller funkar det bättre med gipsputs eller något annat?

Vägg med skadad yta där pappunderlag och ojämnheter är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här väggen har även en del mindre ojämnheter inbuktningar på vissa ställen (men har överlag en jämn yta), kan jag bara spackla över dessa och jämna ut med sandpapper eller är det bättre att bredspackla hela väggen (resterande väggar ska bredspacklas men det skulle vara skönt att ha en färre att göra)?

Tack på förhand :)
 
Räcker att bara spackla fläckvis. Men när man inte sett väggen är det svårt att säga. Om det behövs bredspacklas.
 
BirgitS
S supernoob skrev:
verkar ha någon form av papp under färgen.
Kanske tapet i ett eller flera lager eller en tjockare renoveringstapet.

Risken med att bara spackla ojämnheter är att det blir olika struktur där det är spacklat och där den gamla målningen finns kvar, vilket då kan synas efter att du har målat.
 
Tusen tack för de snabba svaren! Jag tar nog det säkra före det osäkra (i och med risken för olika struktur) och bredspacklar den väggen med. Kan jag spackla direkt på pappskivan som tittar fram på vissa ställen eller ska den grundas på något sätt först?
 
BirgitS
Borde gå bra att spackla direkt men pröva lite först så ser du om spacklet fäster bra och inte får pappen att bubbla sig.
 
På bilden ser det ut att vara lösa flikar i kanten på pappen. Försök att göra dig av med dem innan du spacklar över.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för tipsen allihopa! Jag ska testa smeta på lite spackel innan jag slutar för dagen och se hur det ser ut imorgon :) När jag rensade lösa bitar märkte jag att en del av det jag trodde var en pappskiva också satt lös. Jag drog och skar bort de lösa delarna, men har nu ett större hål i skivan (bifogar bild nedan).

Vägg med bortdragen pappskiva och synligt hål i spånskivrester, klart för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De träaktiga bitarna känns som mittenpartiet i spånskivor. Kan jag testa att sandpappra hålet och tejpa med glasfibertejp och sedan fylla igen med spackel (skivan sitter bra på resten av väggen)? Den djupaste delen i hålet är 3 mm (spacklet jag använder kan ha ett maxskikt på 5 mm).
 
Om du vill förstärka med något så är pappremsor bättre än glasfiber. Jag ser bara vad som ser ut att vara ett spikhål på bilden. Det behöver du inte någon remsa över. Det räcker med spackel.
 
Hej, tack för snabbt svar!

Den intakta skivan är den som är vitfärgad untomkring det som är träfärgat/ser ut som spånskivor (det är insidan av skivan som syns). Djupskillnaden mellan det omkringliggande vita och det som jag tog bort är 3 mm där det var som störst skillnad. Kan jag bara köra spackel direkt? Menar du liknande sån här skarvremsa i papper?
https://www.bauhaus.se/skarvremsa-papper-5cmx76m
 
Just sådan skarvremsa. Om det står max 5 mm och det är 3 mm skall det väl vara lugnt. Jag misstänker att du får spackla flera gånger. Spacklet sjunker när det torkar och det är svårt att få det plant på en gång.
 
Vad bra, då fixar jag sådana på direkten imorgon. Spacklar jag ett lager först och lägger skarvremsorna i spacklet innan det torkat och drar över ett lager till som jag sedan låter torka när jag först lägger dit dem? Kan jag lägga dem typ "kant i kant" så att de fyller hålet eller borde jag ha lite mellanrum mellan remsorna?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.