Hejsan! ::) :cool: :surprised: :) :)

Jag köpte mitt bad i somras efter att ha lusläst marknaden.

Upptäckte till min förtret över alla människor som stirrar sig blinda på rabatten de får och inte vad de köper, samt att vad betalar man för och vad får man för pengarna??!
Denna branch kan liknas vid bilbranchen, men som "ack" fel ord att använda mer mogen än spa branchen.
Kan sägas i varje fall bilar har funnits längre än dagens eluppvärmda massage maskiner. När gemeneman el. kvinna ska ut i vimlet för att hitta en bil, då är självklart priset den stora frågan. Lika viktigt är det att bilen inte har gått för långt, service gjorda enligt rätt intervaller, konstiga motorljud bör undvikas, mätaren inte skruvad etc etc...

Jämför man då spabranchen som kan liknas med att importera bil från tyskland. Hittar en fin Bmw z3 för 95,000:- i tyskland när det finns en i sveariket för 170,000:- och man bara handlar utan att kontrollera motorn, mätarställning eller årsmodell samt det klassiska om mätarställningen är överens med serviceboken.

Går man då tillbaks till spa branchens djungel, bör man göra på samma sätt gå igenom helheten.
Finns det möjlighet till provbad, har de många referenser i omnejd, trivs jag med produkten.Hur verkar pumpar, är reningsverken bra. Även också vad betalar jag för 1 pump 30 jets eller 3 pumpar 80 jets??.
Då blir ju den stora frågan, ska jag betala för alla extra pumpar eller vad behöver jag för antal munstycken etc. Om ett bad med 2 pumpar 38 jets från exempelvis Hotspring kostar 150,000:- eller ett bad från hydropool med samma utrustning kostar 80,000:-?? Vad är rimligt? Jo, ett råd är gå inpå de amerikanska sidorna och läs vad kostar baden i USA?? och vad säger de lokala amerikanska siterna om de olika märkena och modellerna.

Välj ett bad från den leverantören som har de trevligaste produkterna, verkar kunna sin sak och inte försöker med dumheterna. Köp nu så får du 70,000:- i rabatt??! Rimligt, jo om man inte använder skallen. Varför dumpar han priset, desperat eller påväg att lämna branchen.

Snälla gott folk, det finns ca 29 märken i Sverige och alla märkena är bra men det som gör skillnaden är att alla bad är inte värda 150,000:- andra bara 70,000:- eller 30,000:-. På de amerikanska siterna kan man se skillnaden i pris på baden och vad de egentligen är värda samt läsa om kvaliteten på varan. I Sverige skriver alla garageförsäljare att de är bäst och varit i branchen i hundra år.

Lycka till med erat spa letande.

Stolt ägare av ett spabad.

Mvh Jonas












 
  • Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Vad blev det för bad?
 
:) ;) >:( :surprised: :cool: :) ;)
Det blev en exeter3 från spacenter i stockholm, jag hade faktiskt fuskat lite på en ulandsresa till staterna.
Fick lite bakrunds fakta om dessa modeller, det hjälpte en del när man träffade en mängd säljare. Det vi fastnade för var stålramen och all utrustning i karen till rätt pengar. Nackmassagen är helt fantastisk.
Framför allt tryggheten med garantin som backas upp av Masterspa, nackdelen är att den är lite mer bullrig :( än många andra vi har tittat på, men det störde oss inte så mycket när den står nersänkt i altanen. Vi tittade även på Artesian spas sortiment som är knäpptysta, finishen mot denna gick inte att jämföra. Vi ville ha ett av de större modellerna men ekonomin satte sin begränsning.

Lycka till och om du är ute efter ett spa, sondera terrängen.
Kan varmt rekommendera Spacenter, gör som oss åk och provbada ett gäng modeller hos de spa företag som finns och se vilken som passar. Den vi fastnade för var när vi provbadade Spacenters tv ;D spa men där satte sig vår plånbok sig på tvären.

mvh Jonas
 
Grattis till köpet!! Glöm inte bilder om du har möjlighet.

Du som läst på lite. Har du någon uppfattning om Sundance Spa?
Har en bror i USA som har ett Cal spa. Har några år på nacken och nu är några jettar trasiga men det kostar för mycket att fixa tycker han. Får väl kika igenom garantierna innan man köper:)

Ska definitivt provbada innan vi slår till och läsa samt kika på några kar till. Givetvis säjer dom flesta att deras märke är bra/bäst. Sundance Spa-försäljarna var inga undantag. Deras produkt var en av de 3 bästa i världen. (hette det)
 
Hej

Har läst och sett lite olika synpunkter de senaste månaderna men inte haft tid att kommentera.

Jag har under många år byggt upp miljöer och gjort speciella lösningar och evenemang med spabad & saunas både i Sverige och internationellt, och kan väl säga att det tyvärr finns alltför många hästhandlare i branschen som ledsnat på att sälja kopiatorer och annat, och nu istället jobbar med luftvärmepumpar och spabad.

Generellt kan man säga att baden är relativt sett dyra i Sverige. Men det finns flera anledningar till detta:
1) De flesta baden kommer från Nordamerika eller Kina (=transportkostnad om ca 10000 SEK/bad hemma i din trädgård. Till detta kommer ett av världens mest glesbefolkade länder.
2) Vi har världens högsta moms
3) Vi har legat minst ett decennium efter utvecklingen vad gäller försäljning jämfört med Nordamerika, vilket ger en omogen marknad med dyr logistik och annat.
4) De flesta lockprisbaden i Nordamerika har inte samma lock ock annat som krävs i Sverige + att de inte är fullisolerade då mängder av tillverkare på något obegripligt sätt lyckats få köpare att tro att det är bättre driftsekonomi att inte foama hela aret. Vi har gjort mätningar i frysrum och jag lovar att det inte är fallet.

Okunskapen bland säljarna avspeglar sig på detta forum då en rad kommentarer går att känna igen från olika leverantörers floskeltopp.

Kort slutsats, den enda domaren skall vara ni själva vad gäller massagen, för här finns den största skillnaden. Nästa referens bör vara någon i er bekanskapskrets som kan intyga driftstabilitet och ekonomi, här är det oerhörda skillnader mellan premiumbad och billigare replikor, menm framförallt även stora skillnader inom samma segment, d v s bara för att badet kostar 150.000 behöver det inte vara bra.

Sist men inte minst måste ni göra en bedomning på servicen. Oavsett vad alla säger så kräver ett spabad stor omsorg och skötsel för att fungera 100%-igt år från år, men trots detta så har alla märken svagheter som förstärks vid tuffare användning, vilket skapar servicebehov. Jämför gärna med en bil. Ingen som köper en bil för 100.000 tror väl att den kommer att gå utan problem i femton år utan service och reparationer. De enda som påstår detta är spabadsäljarna som oftast är sååå okunniga.

Jag har re-designat, lagat och byggt miljöer med många märken och inte hittills hittat något helt 100, möjligen 99 men det håller jag för mig själv tills jag får provis från den Kanadensiska fabriken...
 
Tja... vad svarar man på det.
Som beställare av ett lyxigt utespa och förväntansfullt väntande måste jag ju tala för ute-spa. Visst kostar det plenty, men det kommer säkert bli så jäkla skönt att sitta under stjärnorna och lyssna på Bose soundsystemet som pumpar ut avslapnande musik i vinternatten.

Om ett par veckor vet jag... Då ska karet stå på altanen med utsikt över havet. Åhhh. Va gött det ska bli!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.