Hej,

Vi vill placera ett spabad på en terrass i armerad betong som kragar ut på ena sidan om en vägg och är tak till ett förråd på andra sidan.

Se bild! (Den lucka som ses på väggen ska byggas igen)

Spa-badsleverantören meddelar att man bör dimensionera för 600 kg / kvm över en yta av 2,2 x 2,2 kvm. Vi tänker så klart sätta spabadets centrum precis över väggen.

Vill gärna behålla det svävande / utkragande betongplanet utan att sätta stöd utanför (om möjligt). Kan dock tänker mig att bredda den bärande väggen (som också ska snyggas till) både på in- och utsida.

Jag vill veta om betongen håller för detta?
Finns några kloka tankar/åsikter bland er?

Tack,
Tobias

Ps. Har även försökt få tag i konstruktörer under en längre tid nu men det är inte det lättaste. Alla är upptagna med annat.
 
  • Terrass i armerad betong som utkragar ovanför en vägg, med räcke och utsikt mot en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

T t451 skrev:
Hej,

Vi vill placera ett spabad på en terrass i armerad betong som kragar ut på ena sidan om en vägg och är tak till ett förråd på andra sidan.

Se bild! (Den lucka som ses på väggen ska byggas igen)

Spa-badsleverantören meddelar att man bör dimensionera för 600 kg / kvm över en yta av 2,2 x 2,2 kvm. Vi tänker så klart sätta spabadets centrum precis över väggen.

Vill gärna behålla det svävande / utkragande betongplanet utan att sätta stöd utanför (om möjligt). Kan dock tänker mig att bredda den bärande väggen (som också ska snyggas till) både på in- och utsida.

Jag vill veta om betongen håller för detta?
Finns några kloka tankar/åsikter bland er?

Tack,
Tobias

Ps. Har även försökt få tag i konstruktörer under en längre tid nu men det är inte det lättaste. Alla är upptagna med annat.
Hur är bjälklaget armerat? Tjocklek? Vägg under (dimension och typ)? Längd på utskjutande del? Hur långt till nästa bärande vägg?
Den extra vikten är alltså knappt 3 ton. Tryckhållfastheten är ju högre än 2 MPa, vilket motsvarar 200 ton per kvm. 2m vägg a 20cm borde väl då ge att väggen klarar mer än 80 ton på 2 löpmeter vägg. 25 cm tjockt bjälklag ger en vikt på ca 0,6 ton per kvm (således ungefär samma belastning som spabadet). Har svårt att tänka mig att väggen inte skulle klara det. Intuitivt hade jag gissat att även bjälklaget klarar det men där hade det ju varit bra att räkna på det.
 
Tack för svar!

Du har säker rätt ...
Men vi kommer stärka konstruktionen med ett gäng metallstag/pelare. Det säkra före det osäkra.

Mvh,
Tobias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.