Har beställt ett spabad som jag tänkt placera på trallen i väntan på att vi expanderar altanen och därefter ha spabadet nedsänkt i en annan del av altanen.

Har beställt följande: https://outl1.se/spabad-utomhus-poseidon

Bifogar bilder på konstruktionen.
Plintar nedsänka i marken, ej gjutna på plats. avstånd ca 1,8m mellan varje plint. Altanen är mot huset fäst i gängstänger som är gjutna i betongplattan.

Min fråga är om min altan kommer klara av vikten på spabadet.
 
  • Altan under konstruktion med synliga plintar intill ett grått hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanens undre konstruktion med träbjälkar och plintar, fråga om bärighet för spabad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt under en trädäckskonstruktion med plintar och gängstänger anslutna till huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underifrånvy av en trädäckskonstruktion med synliga plintar och gängstänger mot huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En del av en altan med plintar nära en husvägg, gängstänger gjutna i betongplatta synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svaret på din fråga är nej.

Spabadet med vatten och max antal badande kommer att väga minst 1700 kg, vilket motsvarar 425 kg/kvm. Ett altandäck är normalt dimensionerat för 200 kg/kvm. Även en tillfällig placering kommer att kräva förstärkningar. Hur dessa bäst görs beror på hur däcket är uppbyggt (i detalj).
 
  • Gilla
zzoink
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Svaret på din fråga är nej.

Spabadet med vatten och max antal badande kommer att väga minst 1700 kg, vilket motsvarar 425 kg/kvm. Ett altandäck är normalt dimensionerat för 200 kg/kvm. Även en tillfällig placering kommer att kräva förstärkningar. Hur dessa bäst görs beror på hur däcket är uppbyggt (i detalj).
tack för ditt bidrag.
 
Nu är din altan byggd på plintar och ganska brett isär, så det kan nog svikta lite.. vi hade ett spabad på trädäck som var byggt på plattor och det var inga som helst problem!

Edit, Justus är ganska duktig på vad saker håller för så jag skulle lita på hans svar!
 
Går det inte att förstärka lite under?
Utan förstärkning så säger jag nej, utan att stödja mig på några beräkningar...
 
Tack för svar. Har två plintar över som inte vart använda. Får försöka gräva ner de två i utkant på reglarna intill den som badet ska stå på och även förstärka med reglar mellan reglarna, såsom det nu är gjort, istället för bärlinor.
Annars blir det väl att stapla trädgårdsplattor
 
Jag tror på trädgårdsplattor under de berörda golvbjälkarna så att spännvidderna kortas ner. Det går att räkna på det men då måste man veta de exakta måtten och virkesdimensionerna.
 
Nu är spabadet på plats och uppfyllt, altanen står kvar ovan mark
Totalt med 1 nedgrävd plint från tidigare och 3st plintar som är inkilade under altanen, efter rekommendationerna jag fick här.
 
  • Gilla
Anders Dahlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.