Hej,

Som rubriken säger ska vi bygga ett litet spa i våran källare. Då vi slagit ihop flera rum till ett större, måste det läggas ut nya rörstammar och golvbrunnar. En hel del bilande med andra ord.

För att spara in så mycket som möjligt på hantverkskostnader vid start, tänkte jag först se om jag kunde påbörja projektet själv. Jag vet dock ingen i min bekantskap som byggt badrum i en källare.

Hur djupt ska man bila? Tanken är att lägga vattenburen golvvärme med en bygghöjd på 50mm för att få extra isolering mot värmeförlust nedåt.

Med vad fyller man sedan upp med efter att rörmokaren lagt ut rör och brunnar?
Min gissning är att man fyller upp med makadam och sand? :what:

Det kanske är bättre någon som vet berättar vilken ordning det ska ligga i innan jag skenar iväg..

Tacksam för svar & tips! :)


//Markus
 
När är huset byggt? Frågan är troligen hur djupt du kan gräva under betongen och svaret på det är till underkant på sulan :)

Jag håller på med vår källare och har grävt ur ca 30cm inklusive betongplattan. Inte helt klart ännu hur vi kommer bygga upp det nya golvet men det lutar åt 65mm Isodrän och sedan 150mm cellbetong. Om jag inte lägger Isodrän så behöver jag skotta in 9 ton makadam vilket jag gärna undviker om jag kan.
 
Sorry, jag råkade plocka bort det när jag korrigera texten. Huset är byggt -69. :)

Jag var under dagen i kontakt med en hantverkare som sa att jag inte var helt ute och cykla när det gällde makadam i botten, mest för att jämna till. Sen ville han att det skulle läggas 200mm frigolit + de 50mm för golvvärmen.

Info från Isover, är det en tumregel på 250mm isolering under källare.
 
Redigerat:
Makadam är det man brukar lägga (först makduk) som dränerande lager så du gör inte fel om du lägger det. Att jag troligen kommer använda isodrän är för att spara ryggen men en annan fördel är att isodränen också isolerar. Cellbetong isolerar också men inte lika mycket som EPS samt att man på cellbetong måste flytspackla in golvvärmen. Finns nog lika många varianter på hur man ska göra som det finns hantverkare :)
 
  • Gilla
Maackan88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.