Då har man öppnat plånboken och satsat på SP-fönster runt hela entreplan till att börja med. Eftersom huset är från 49 så kunde snickarna inte sätta fönstrena i kant med fasaden då det inte fanns bra fästreglar utan fönstret hamnade mitt i mellan. Så när jag väl satte på foder så blev det en ca <2cm glipa (se nedersta bilden). Någon som har tips på vad jag ska sätta där. Jag har ringt en plåtslagare som ska komma förbi och titta då jag även behöver fönsterbleck. Någon som vet vad det kostar att "klä in fönstrena mellan fönster och foder?

/Sam
 
  • fonster.jpg
Såga ut passbitar och montera samtidigt med foderna. ;)
 
Det där fixar du ju själv om du vill! Som Immo säger, passbitar fixar detta rätt enkelt, Köp tex några löpmeter klyvsågat 22x120 som du sedan klyver till lämplig bredd (dvs som din glipa). Sedan spikar du dessa på fönstret och spikar sedan fodret i passbiten.

Jag har gjort likadant fast jag monterar denna passbit på fönsterkarmens utsida istället. Kan ta några bilder och skicka till dig om det underlättar.
 
skicka gärna (eller lägg upp dem som jag har gjort) aldrig fel med exempel- Fördelen med plåt är att du aldrig behöver röra dem igen. Med passbitar blir det ett evigt pill då alla fönster har olika glipor på alla sidor. Men nog blir det billigare. Jag skulle nog undvika att spika i karmen då den måste fri för att kunna röra sig. Dessutom är mina klädda med aluminium vilket blir svårt att spika i :p.
Men jag kanske kan spika sidledes in i fasaden, det skulle nog gå.

/Sam
 
Jag får ta några bilder när det blir ljust. Men tänker du inte spika i karmen så får du nog hitta en annan lösning - med alu blir det lite knepigare också.

Tycker dock inte det är något konstigt att spika lite i karmen - den sitter iaf som berget med alla karmskruv + fogskum. Om man INTE spikar i karmen vet jag faktiskt inte hur ma gör för att få till detta på ett bra sätt om man jobbar med trä.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.