Hejsan!
Mitt första inlägg på detta forum nu, kollat runt och sett att det verkar finnas mycket duktigt folk här som kommer med goda råd och tips :)

Det är nu så att jag har en 2a på 65kvm..
Sovrummet är på 18kvm och skall renoveras succesivt nu då pengar ramlar in.
Det som är gjort just i skrivande stund är att jag har rivit ut dem gamla garderoberna från ca1945 och tänkt bygga upp en ny stor "walk in closet" med skjutdörrar.
Tagit ner lös Puts från innertaket då det bokstavligen talat hängde lösa bitar Puts =(

Golvet (klickgolv) skall rivas ut då taket är färdigt.

Det som skall göras kommande vecka är att städa ur det sista skrotet, sen mäta upp ordentligt runt hela sovrummet.
För taket skall sänkas, så jag kommer köpa U-stålreglar att bygga en ram utav, sen 45x45 trägreglar att lägga imellan med cc300 för att sen skruva upp gipsskivor i taket, dvs sänka taket 50-70mm ungefär och montera spotlights.
Nuvarande taket är Betong/Puts så det är väl helt okej som brandskydd? Och tänker jag rätt i överlag vad gäller metod utav sänkningen?

Och garderobens storlek skall mätas upp, skjutdörrar skall inhandlas så jag vet mått på hur stor öppning på garderoben det ska vara.
Garderoben i övrigt kommer hålla måtten 2500mm bred och 600-700mm djup.
Antagligen kommer ett Elfa hyllsystem eller något eget byggas inuti.

Gipsskivor måste upp på väggen där den gamla garderoben stod, för bakom den garderoben så är vissa delar av Putsen (Har rödtegel i alla väggar) helt borta, så måste täcka skadorna, hur får man lättast fast gipsskivorna på puts?
Limma? Regla med nåt och skruva fast? Borra och plugga i Putsen/Teglet?
Är ute efter att få det att sitta ordentligt och se bra ut, vill göra detta tiptop och inget slafsjobb..

Golvet sedan kommer bli ett flytande trägolv i hela sovrummet inkl garderoben.
Planen är att som sagt fixa taket först, sen ut med gamla golvet och sen in med det nya, där imellan kanske jag målar väggarna/tapetserar dem.
Sist men inte minst, lite golvlister.

Vart lite udda sammanställt allting, men den som orkar ta sig lust att besvara är jag evigt tacksam..

/Fredrik
 
Med tanke på att du blir evigt tacksam så svarar jag gärna.d^_^b

Taket är enklast om du kör med enbart med stål för tak.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=7370

Väggen inne i hörnet kan du om det är väldigt ojämnt i hörnen putsa med betong så det blir rakare. ( Om det behövs) Sedan är det bara att limma (Konstruktionslim) gipset tillsammans med ca 8-12 plugg, beroende på hur noga du är. Sitter även bara med limmet om du spjärnar, men går lika fort att plugga.

Angående spottar i taket så finns det spottar som är godkända för ditt ändamål. googla.

Lycka till
 
Har väl inte så mycket mer att tillägga, men jag har limmat gipsskivor på putsad vägg och jag valde att först putsa igen stora skador för att få en bättre anliggning mot väggen.
Vår vägg var lite vågig så jag valde att dra i några plugg/skruv vid skarven mellan skivorna men i övrigt ställde jag bara skivorna mot väggen och tröck till. Jag använde PL 400 vilket fungerade utmärkt.
Vi byggde en elfagarderob också när vi rustade sovrummet. Personligen föredrar jag deras system före IKEAs eftersom det ger mer yta och större flexibilitet men fy f-n va dyra dörrarna va :O Vi valde deras billigaste dörrar som duger bra men visst skiljer det i stabilitet och utseende.
 
barajag skrev:
Med tanke på att du blir evigt tacksam så svarar jag gärna.d^_^b

Taket är enklast om du kör med enbart med stål för tak.
[länk]

Lycka till
Bara stål?
Hur fasiken ska jag fästa gipset då? :S
 
Du hänger upp profiler i våg som du hängandes bultar i taket (behövs inget exakt mått), på det skruvar du takprofiler med cc30 och slutligen monterar du gipset på takprofilerna med gipsskruv avsedd för stål.

Ps: Det är inga stålbalkar, ungefär som vanliga väggregler i stål, fast avsett för tak.Ds.

Men frågar du på bygghandeln så visar dom dig, är ju bättre när man håller materialet i handen.
 
reglar o grejer är inhandlade nu iaf och ska väl upp om inte alltförlänge..

Igår rev jag ut det gamla trägolvet..
Under där så ligger det 2 st linoliummattor, dem luktar inte rulltårta..
Så dem ska rivas ut med.
Så en fråga om Golv..
Går det bra o lägga ut Foam direkt på betongen, och sen på med nytt trägolv?

Några förarbeten o tänka på?
 
Freddo26 skrev:
reglar o grejer är inhandlade nu iaf och ska väl upp om inte alltförlänge..

Igår rev jag ut det gamla trägolvet..
Under där så ligger det 2 st linoliummattor, dem luktar inte rulltårta..
Så dem ska rivas ut med.
Så en fråga om Golv..
Går det bra o lägga ut Foam direkt på betongen, och sen på med nytt trägolv?

Några förarbeten o tänka på?
Du kan ju kika i den här tråden se om du blir klokare.:)

http://www.byggahus.se/forum/golv/142410-ta-bort-plastgolvet.html
 
barajag skrev:
Du kan ju kika i den här tråden se om du blir klokare.:)

[länk]
Tack =)
 
Iställetför att skapa ny tråd då problemet jag nu fått rör just sänkningen utav mitt innertak..
Har som jag förklarat, dragit fast stålreglar i väggen i en ram runt hela rummet, i dem stålreglarna ligger det träreglar med 300mm CC.
Har skruvat upp gipset i taket, spacklade alla skruvhål och skarvar med minimalt med spackel, slipade sedan allt och målade ett lager färg för att se om det behövdes lite mer underarbete, vilket det givetvis gjorde..
Så, spacklade igen, väldigt tunt och brett lager för att få en stor rak o jämn yta över skarvarna, det var just skarvarna som stökade, för dem har spruckit upp =/
efter 4 målningar och gjort om spacklingen 4 ggr, så är jag nu less på detta :p
Senast så karvade jag upp ett V-liknande "dike" i skarvarna mellan gipset i taket och fyllde med målarfog, för att få nåt elastiskt tänkte jag..
Detta funkade ju givetvis inte heller, utan det har spruckit upp som vanligt..

Så, finns det tips på vad man kan göra?
En sak jag funderar på är att limma på en väv över skarvarna o sen spackla över den, funkar det måntro?
 
Hade du ingen remsa i skarvarna?
 
Remsa?
Jag skruvade bara upp gipset kant i kant och sen spacklade skruvhål samt skarvarna, såg bra ut då man slipat osv, men det vart skit då man målat..
 
Ja, då vet vi varför det sprack i alla fall. Vilka skivor du använt? Vanliga gipsskivor med försänkt kant eller takgips med fasad kant?
 
Du måste sätta antingen glasfiber remsa eller pappersremsa.
 
Ja, där ser man, får fixa det imorgon o skrapa endel spackel som sitter där nu =)
Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.