Tillökning och lite brist på rum gör att vi funderar på att göra om en stor garderob till sovrum. Dock utan fönster. Tilluft finns och en alternativ väg ut ifall olyckan är framme och det brinner. Vet att det står i bbr att man ska ha dagsljus, men hur viktigt är det egentligen? Mvh
 
not so much! De flesta sover med ögonen stängda
 
  • Gilla
  • Haha
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
Goda möjligheter att utrymma och bra luftflöde så kan det vara vad som helst.
 
Fönster krävs väl för att få kalla det för ett rum (istället för tex förråd) vid försäljning, men tills dess gör ni ju som ni vill.

Jag skulle tycka att det är svårt att vakna utan dagsljus på morgonen, men det problemet har man ändå på vintern och kan kanske avhjälpas med en dagsljuslampa med ”soluppgång”.
 
M mrsnhp skrev:
Fönster krävs väl för att få kalla det för ett rum (istället för tex förråd) vid försäljning, men tills dess gör ni ju som ni vill.

Jag skulle tycka att det är svårt att vakna utan dagsljus på morgonen, men det problemet har man ändå på vintern och kan kanske avhjälpas med en dagsljuslampa med ”soluppgång”.
Jaha jamen dåså 👍 vi har nog haft rullgardinen uppe Max 10 gånger sen vi flyttade in för 7 år sen. Så det är ju positivt
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
BirgitS
Beror ju lite på åldern på den som ska ha det som eget rum. Om det är ni föräldrar så är det väl inga problem men om ett barn ska leka i rummet så blir det rätt viktigt med dagsljus eftersom dagsljuset behövs för dygnsrytm och annat.
 
Bra svar 👍 det är vi föräldrar. Anledningen är att vi vill samla alla sovrum på ett plan nu i småbarnsåldern. Så det är egentligen en tillfällig lösning tills Ungarna vill ha en egen våning.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Ett rejält "fönster" till ett rum med fönster är faktiskt inte så dumt, jag har inte bott i det själv men varit in i ett par lägenheter som haft så och rummen känns normala. Har man möjligheten gör det stor skillnad om man kan linjera fönsterna men det är inte ett måste.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Mack1234 Mack1234 skrev:
Bra svar 👍 det är vi föräldrar. Anledningen är att vi vill samla alla sovrum på ett plan nu i småbarnsåldern. Så det är egentligen en tillfällig lösning tills Ungarna vill ha en egen våning.
Hur gamla är barnen? Vi valde att inte göra så, enklare och det går utmärkt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur gamla är barnen? Vi valde att inte göra så, enklare och det går utmärkt.
3 år och snart född. Hur menar du? Ni valde att inte sova på samma plan ?
 
Mack1234 Mack1234 skrev:
3 år och snart född. Hur menar du? Ni valde att inte sova på samma plan ?
Ja, en på andra våningen och en på samma. Väldigt vanligt om du frågar mig.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, en på andra våningen och en på samma. Väldigt vanligt om du frågar mig.
Vår första idé var så. Men mina kära fru bestämmer i slutet 😂
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
JanneJanne123
Barnsovrum är överskattat, satsa på en rejält stor säng i föräldrasovrummet istället så att hela familjen får plats, brukar vara där det slutar tillslut ändå.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Mack1234 Mack1234 skrev:
Vår första idé var så. Men mina kära fru bestämmer i slutet 😂
Du kan väl ta upp saken igen med frugan, fråga runt lite bland vänner hur de gör. Jag tror ni ”offrar” er i onödan.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan väl ta upp saken igen med frugan, fråga runt lite bland vänner hur de gör. Jag tror ni ”offrar” er i onödan.
Barn reagerar ju väldigt olika. Jag hade ett syskon, betydligt äldre än 3 år, som började nattvandra ner till föräldrarna när de flyttade ner. Jag tror att de lite ångrade sin flytt och hade de vetat det i förväg hade de väntat 1-2 år till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.