Min fru har grava hudproblem, hon har under sommaren legat och sovit i vårt poolhus eftersom den höga luftfuktigheten gör att hennes hud mår mycket bättre.

Jag vill nu bygga om ett rum i min källare till våtrum OCH sovrum. I sovrummet kommer att placeras en luftfuktare som ger c:a 100% fuktighet, de går inte att undvika att man väldigt lätt och ofta får kondens i stora delar av rummet.

Källaren har väggar av gråsuggor. golv av sand med ett tunnt lager betong. Cirka 50 cm från taket börjar trä-huset.

Ovanför rummet ligger köket.

Golvet: Min tanke är att gräva mig ner i golvet och dra in avlopp och vatten. Lägga ett lager isodrän och gjuta ett betong-golv med inlagda vatten-värmeslingor.

Väggarna rivs lägger på isolering Isodrän ? mot ytterväggarna ? På utsidan av 2 väggar så ligger 2 stycken kallförråd.

Nu till mina frågor:
Vad skall jag ha för väggar ?
Träskivor med tätskiktsfolie eller ....
Våtrumskivor eller ...



På taket skruvar jag träskivor, på dessa lägger jag tätskikt i form av tät-folie (Casco wetstopfolie) som limmas med aquastop. Taket andas uppåt så inga problem förutsätts här.


Fler frågor.
Men golvet .......
Jag vill ju inte ha ett betonggolv i ett sovrum, men trägolv är ju inte så lyckade i ett våtrum.
Vad jag funderar på är ett trägolv av marinplywood som jag lägger någon slags matta på.
Fungerar marinplywood som golv i våtrum ...... eller kompositträ .... ????
Vad för slags matta är trevlig ......
 
Du kan köpa färdig durkplywood och lägga som golv, då behöver du ingen matta. De är snygga som de är.
Det är väl möjligen skarvarna som du får fundera lite hur du ska hantera. Men det är väl egentligen ingen större skillnad mot vilket golv som helst, undantaget att det inte finns någon färdig klick-fog eller not/spont på dessa.

Jag har lagt ett egentillverkat nåtat teakgolv i vårt toalett-bad-dusch-rum, blev super och är det i särklass bästa golvmaterial du kan ha i ett badrum, tycker jag. Då får man ett organiskt material som tål rörelser och är tätt direkt i ytskiktet, därtill skönt att gå på. Det kan så klart var ett alternativ för dig också. FInns färdiga sådana golv att köpa också, men de kostar en del.

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1555
 
Ett billigare alternativ är väl annars plastmatta? Finns ju i en uppsjö olika sorters mönster.
 
Plastmatta för våtrum blir lite "trista" i ett sovrum.

Då var förslaget som thomasx bättre, ett teak-däck, egentligen avsett för båt. Dock helskotta dyrt, c:a 1000:_/kvadrat. Skall se vad det finns för några andra plywood-golv som är avsett för båt, det måste ju inte vara teak.
 
Man bygger ju hela båtar av ek, m.fl. träslag, det finns nog mycket som funkar, rätt installerat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.