Hej!

Jag trodde jag skulle tapetsera om lite... men hittade verket av årtiondets klåpare. Ytterväggen i vårt sekelskifteshus är klädd med pärlspont (oklart vad som finns bakom), sen ett par-tre masonitskivor (tycks variera beroende var på väggen) & sen tretex i olika tjocklek. Jag har funderat på att jämna till det värsta & sen sätta upp en renoveringstapet men tvekar nu.. är det bättre att regla & isolera på bef tretex, även om det kommer bygga en bra bit? Eller ska jag riva ner skiten till pärlsponten & regla därifrån? Eller är det ändå en helt ok lösning med renoveringstapet eller möjligen -gips?

Stort tack på förhand!

Christine
 
  • Avskalade tapetlager som avslöjar pärlspont och masonitskivor under, i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum i renovering med gammal tapet och avtäckt pärlspontvägg samt renoveringsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad var grundtanken, tapetsera eller isolera ?
 
Det var ju att tapetsera. Samtidigt ser det för jävligt ut.. här bakom element:
 
  • Oskarp bild av vägg bakom ett element med flagande tapet och råa ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsgips 6 mm skulle jag satt, minst huvudvärk :)
 
Om du menar att du tänkt sätta skivor rakt på som de ser ut som på bilderna så skulle jag tänka om. De ojämnheterna är för massiva för att ta upp med skivor. Ännu mindre renoveringstapet.

Om du har ett jämnt lager pärlspont skulle jag riva in till det, sen sätta gips. Alternativt regla ut innan gipsen om du vill ha i någon isolering, el eller annan installation. Jag skulle inte använda renoveringsgips, den är så mycket mer svårarbetad än vanlig i förhållande till hur mycket mindre den bygger.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om du menar att du tänkt sätta skivor rakt på som de ser ut som på bilderna så skulle jag tänka om. De ojämnheterna är för massiva för att ta upp med skivor. Ännu mindre renoveringstapet.

Om du har ett jämnt lager pärlspont skulle jag riva in till det, sen sätta gips. Alternativt regla ut innan gipsen om du vill ha i någon isolering, el eller annan installation. Jag skulle inte använda renoveringsgips, den är så mycket mer svårarbetad än vanlig i förhållande till hur mycket mindre den bygger.
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om du menar att du tänkt sätta skivor rakt på som de ser ut som på bilderna så skulle jag tänka om. De ojämnheterna är för massiva för att ta upp med skivor. Ännu mindre renoveringstapet.

Om du har ett jämnt lager pärlspont skulle jag riva in till det, sen sätta gips. Alternativt regla ut innan gipsen om du vill ha i någon isolering, el eller annan installation. Jag skulle inte använda renoveringsgips, den är så mycket mer svårarbetad än vanlig i förhållande till hur mycket mindre den bygger.
Har tänkt den tanken, men givet att jag inte vet vad som finns bakom pärlsponten så är jag rädd att isoleringseffekten (som väl ändå tretex har) försvinner helt. Gips isolerar knappt?
 
Det finns moderna fiberskivor, osäkert om de isolerar så att de betalar sig, dvs fiberskiva+gips. Annars regla 45 och sätt linisolering och diffusionspapp, vanlig gips på det. Blir nog mest komfortisolering, inte så mycket att spara pengar på, men tjockare rekommenderas ej att sätta på insidan pga kan leda till fuktproblem. Men som jag förstår avtar isoleringens effektivitet med ökande tjocklek. Dvs de första 45 gör stor nytta, nästa 45 (dvs 90 totalt) fördubblar inte besparingen, men ökar risken för fuktskador. Ska du regla och isolera pga utseende så skulle jag säga håll dig på max 45, och tänk på att MDF och gips bygger 20mm till, så det blir rejält tjockare vid fönster, och endel merjobb att sala ut snyggt.

Alternativet bara renoveringsgips, då behöver man nästan inte sala på...

Eller ta fram pärlsponten? Eller pappspänna?
 
Stort tack för alla tankar! Det blir renoveringsgips på befintlig kompott - dölja skiten helt enkelt... Ibland får man göra det lätt för sig. Och så framtagen pärlspont som huvudgärd (det verkar inte dra).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.