När man tittar runt på hus byggt med källare, särskilt mindre hus från 30 och 40 talen ( t ex Enskede, Tallkrogen, Sköndal i Stockholmsområdet) där biarean ofta är lika stor som boytan, är det ofta så att sovrummen finns i källaren. Som novis på området och i jakt på ett första hus har jag såklart läst runt en del och det verkar som att det är direkt olämpligt att ha sovrum i källarplan utan undantag ? Stämmer det, eller beror det på typ av källare eller hur det ev. är isolerat ? För det ska ju helst inte finnas några golv eller väggar som inte andas där.

Är det en överdriven rädsla att undvika sådana hus eller är det dåligt för hälsan på längre sikt ? Kanske bara om det konstaterats fuktproblem, annars är det ok ?

Vad tänker ni om det här ?
 
tommib
Du ska ha bra ventilation. Förutom det så är det nog bra åtminstone sommartid att ha sovrum i källaren. Svalt och skönt.

Tänk på att det ska finnas två utrymningsvägar också....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Saintus skrev:
Är det en överdriven rädsla att undvika sådana hus eller är det dåligt för hälsan på längre sikt ? Kanske bara om det konstaterats fuktproblem, annars är det ok ?

Vad tänker ni om det här ?
Är källaren dränerad och ventilationen ok finns väl ingen anledning att tveka? Vi bor i ett hus byggt -70 med källare under hela som är väldränerad och har ett ventilerat golv med golvvärme. Putsade väggar. Inga problem alla med miljön. Just nu är där, utöver förvaring, tvättstuga, matkällare och badrum, en "gillestuga" som fungerar som hembio och kontor samt ett rum som förra ägaren använde som kontor men som nu är lekrum åt barnen. På sikt kommer lekrummet omvandlas till sovrum åt äldsta grabben, vilket kommer bli toppen - trivsam temperatur på vintern och väldigt skönt heta sommardagar.
 
"Är källaren dränerad och ventilationen ok finns väl ingen anledning att tveka?"

Vad menar du med att källaren är dränerad ? Är det något särskilt man gör utöver husets vanliga dränering ?
 
Saintus skrev:
"Är källaren dränerad och ventilationen ok finns väl ingen anledning att tveka?"

Vad menar du med att källaren är dränerad ? Är det något särskilt man gör utöver husets vanliga dränering ?
Menar husets allmänna dränering. Dålig dränering påverkar ju källaren mer än entréplan.
 
Om du har så mycket fukt att det inte går att använda som sovrum så är det nog inte bra att använda utrymme ens dagtid.
Dränering av huset måste göras oavsett om källaren är bostadsyta eller ej.
 
O
Det som värt att tänka på är konstruktionen av sovrummet. Eftersom det trots allt finns risk för fukt så måste man vara noga hur man bygger upp rummen. Men annars ser jag inga problem alls med att ha sovrummet i källaren.
 
Jo, det tillhör inte ovanligheterna att 40-talskåkarna som ofta är bygga som en "låda" med lika stor källare (biyta) som bostadsyta har blivit konverterade till boenderum i källaren. Om det finns separat ingång till källaren så är det ju en stor fördel, annars kan man ju faktiskt fundera lite på hur det blir med evakuering vid brand. Om det börjar brinna på övervåningen, finns det någon reservväg ut för de i källaren?
Sedan är fukten också något att tänka på. En 40talskåk har nog garanterat en oisolerad bottenplatta, om den inte byggts om. Hur har man då löst uppregling och isolering av golven? (vi får förmoda att man inte vill ha kalla betonggolv i ett sovrum). Även väggarna måste man titta på, är det grundmur direkt eller har någon reglat upp och isolerat?
 
  • Gilla
Jonsg
  • Laddar…
Det är väldigt vanligt med fuktig luft och mer eller mindre mögel i inredda källlare i äldre hus. I den typen av källare utan yttre isolering har man alltid en fuktvandring upp genom bottenplattan och grundmurarna, även i väldränerade hus.

Personligen skulle jag aldrig förlkägga boyta till en källare, frmaförallt inte i ett äldre hus. Det är ok med tvättstuga, förvaring, snickarverkstad osv, i källare, men inte rum som man vistas länge i.

Det är min personliga uppfattning (sitter just och skriver detta i mitt kontor som ligge i källaren).
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. De ger värdefull information när vi bedömer våra möjligheter.
 
Förutom fukt, som ju varierar otroligt med hur huset ligger (grus / sand eller lera?) samt hur det är dränerat, så är radon något att fundera på. Både markradon och radon från väggar tenderar nog ofta att vara högre i en källare än "ovan mark".

Sen självklara saker som takhöjd, om golvet är varmt eller kallt (ofta är det inte isolering under, utan bara ett tunt betonggolv rakt på grus eller jord, vissa äldre hus har ju till och med jordgolv i källaren. Att gräva ur källaren och förändra detta kan ju kosta massor.

Mina föräldrar har haft 2 olika hus, både ett gammalt hus från 1924, där de grävde ut och isolerade stora delar av källaren, jag hade ett tag ett ca 30kvm stort rum med öppen spis, litet minikök etc. Det var hur bra som helst att bo där. Deras nuvarande mindre "egnahemshus" grävde de också ur delar av källaren på, och det används delvis som gästrum/tv rum. Med rätt förutsättningar så ser jag inte att man inte kan ha sovrum i källaren, men på många hus är det nog svårt att få bra och kan nog bli väldigt dyrt...
 
T
Har självs Sovrum i Källaren och det behövs i Sommar . I Vinter sover vi där också men har Värme på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.