Efter ett liv i hyreslängorna är det dags att skaffa fritidshus! d^_^b Säljaren vill dock ha friskrivningsklausul. De har fått fastigheten i gåva av barnlösa vänner till föräldrarna.

Jag tror inte att vi kan förhandla bort friskrivningen och jag funderar på om det är lönt att göra en besiktning. En vanlig överlåtelsebesiktning tror jag att jag är kompetent att göra själv, dvs synlig byggnadsteknik, lukt, fukt, etc. Däremot är det svårare med skorsten, el, dränering, BDT-avlopp till stenkista, etc.

Mina funderingar kring detta är:

Hur mycket kostar det, ungefär, att låta göra en "fullständig" (om det nu finns någon sådan) besiktning?

Är det värt någonting att säljaren säger att dräneringen är förhållandevis nygjord, eller måste det in i kontraktet?

Finns det "sotningsprotokoll" som man kan begära att få ut från säljaren, eller från kommunen?

En lite mer generell fråga: Om man har byggnadsteknisk kompetens men inte jobbar som besiktningsman, är det värt någonting i en tvist om dolda fel att man har gjort en egen besiktning?
 
Ja alltså en vanlig överlåtelsebesiktning är ibsig inte tillräcklig så att generellt bör det göras en jordabalksundersökning alternativt överlåtelsebesiktning och att man som köpare får fixa övrigt på annat håll. Alltså att man själv skaffar fram alla papper (även det som säljare inte tillhandahåller) via tingsrätt, byggnadsnämnd, lantmäteri etc. Plus att man då skaffar fram elektriker som gör elbesiktning, rörmokare som går igenom VVS etc.

För er som köper med friskrivningsklausul blir det än mer viktigt att ha varit nogranna så att ev fel ger er korrekt pris.

Kolla på www.densia.se under deras tjänster och jämför skillnaderna mellan överlåtelsebesiktning och jordabalksundersökning. Finns några fler enskild aktörer i vissa län som gör hel undersökning men Densia är väl den mest välkända.