Ni som har satt in en vedkamin, har ni även satt in en sotningslucka?
Min bror har eftersom sotaren envisas med att montera ner rör och stos vid varje sotning vilket resulterat i att allt blir repat och fult..han använder alltså inte rensluckan....
 
Ja, vi har sotningslucka på skorstenen, å sotaren använder den.

Hos din bror, hur är sotningsluckan monterad i förhållande till resten av skorstenen, eldstaden och eventuella krökar?
Hur stor är sotningsluckan?

Ibland kan man behöva ha två eller fler sotningsluckor för att komma åt hela skorstenen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, vi har sotningslucka på skorstenen, å sotaren använder den.

Hos din bror, hur är sotningsluckan monterad i förhållande till resten av skorstenen, eldstaden och eventuella krökar?
Hur stor är sotningsluckan?

Ibland kan man behöva ha två eller fler sotningsluckor för att komma åt hela skorstenen.
Sotningsluckan sitter ca 30 cm under stosen och är ca 15x15.
Min fråga kom eftersom vi just nu ska sätta in en kamin och inte trodde att en lucka var nödvändig då det finns en renslucka på böjen....
 
Om du ritar hur det är tänkt att det ska se ut hos er så går det att säga om det räcker med en sotningslucka/renslucka vi den tänkta placeringen eller om den bör flyttas eller om det bör finnas en/flera till.


T Theres Thelander skrev:
Sotningsluckan sitter ca 30 cm under stosen och är ca 15x15.
Om det inte går att komma åt den vågräta kanalen från eldstaden eller från sotningsluckan/rensluckan så måste den vågräta kanalbiten demonteras.
 
Min undran är; måste man ha en sotningslucka trots att det finns en renslucka på böjen?
Röret är ca 30cm sen kommer böjen..
 
  • Hörn av ett rum under renovering med öppning för skorstensrör och en stegpall framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.