Har en gammal oisolerad sommarstuga som är byggd på 60-talet. I början på 90-talet var en sotare där och provtryckte mm, men sen dess har jag bara sotat typ 1 gång själv. Det finns en öppen spis och en vedspis. Vedspisen används aldrig och öppna spisen används 5-10 ggr per sommar, enbart för mysbrasor. Fick för mig att prata med sotarn om det behövde göras något och blev förundrad över allt som behövdes. Brandskyddskontroll , sotning , montering av takstege ( trots att jag utan problem täcker skorsten inför vintern), och vi pratar inga höjder.
Någon , helst en sotare, som vet om jag kan strunta i allt detta , trots att sotaren "vet om det" nu? Kan det stå med i något register nu tror ni, så det kan komma surt efter? När jag ringde och mailade hittade dom inga uppgifter alls om fastigheten. Eller är det som en del sagt att "det skiter väl" sotaren i? Tack för hjälpen.
 
Du kan meddela sotaren att du inte tänker använda eldstaden mer ..
på grund av kostnader och problem som detta ger .
Då får du ett papper om att du har eldningsförbud i din stuga.
men eldar du och något skulle hända så finns det ingen försäkring som hjälper dig..
Eti..
 
Det är lag att rengöring (sotning) ska ske, detsamma med brandskyddskontroll. Man kan oftast få dispens på rengöringen och göra detta själv, och spara lite pengar. Brandskyddskontroll däremot kommer du inte undan, men det lär vara vart 8:e år i ditt fall. Takstegen måste också dit.

Jag tror inte att man skulle stå helt utan försäkringsskydd om en brand uppstod pga eldstaden om den eldades utan att finnas med i sotningsregistret, MEN man lär förmodligen få en kraftig minskad ersättning pga försumlighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.