Lät utföra nyinstallation av kamin och skortsten/rökrör i vintras, med tillhörande brandskyddskontroll av sotare. Sedan användes kaminen under vintern.

Nu, ca nio månader senare så får jag besked att sotaren vill komma hit igen och sota för en femhundring.

Pratade med Räddningstjänsten, och sotningsintervallet för braskamin ligger mellan varje år och upp till vart fjärde år beroende på hur mycket man använder kaminen. Det beror också på om kaminen är primär värmekälla i huset/rummet, vilket inte är fallet för mig.

Hur gör ni andra? Har ni sotaren hemma varje år?
 
Nä, förut hade jag sotaren här varje år. Men med tanke på hur lite jag eldar kändes det löjligt.

Nu är det vart 4:e år och det fungerar bra. Sotaren tycker att rökkanalen ser fin ut.

Jag brukar dock köra något som heter "skorstensrensaren". Den skall tydligen motverka skorstensbrand genom att torka ut tjäran? Jag är faktiskt osäker på hur kemin runt detta fungerar, men det känns bra att slänga in en sådan varje år. :)
 
Jag installerade kamin här hemma förra året, och vi fick en lapp om sotning efter ungefär lika lång tid. Fick förklarat för mig att dom automatiskt la in en årlig sotning om man inte sa något. Det beror helt på hur mycket man eldar. Vi fick ändra till en gång varannat år.
 
Jag myseldar kaminen kanske
20-25 ggr på ett år. Sotaren själv tyckte att sotning vart 4:e år ska räcka.
 
Jag eldar inte enormt mycket, men kör varje år. Det känns säkrast, speciellt som det bara kostar trehundra spänn.
 
Sotaren här är dement och "glömmer" titt som tätt att vi kommit överens om 4 års sotningsintervall. De drar ju in pengar på varje besök så det är klart att de vill ha så korta intervall som möjligt... :/
 
Själv har jag gått kursen "egensotare" så min lokala sotare får stanna hemma :)
 
Även jag fick sotning varje år efter nyinstallation, de ville börja så och ev. förlänga fristen senare när de visste hur mycket vi eldade och hur mycket sot det blev.
Även jag är godkänd egensotare och i förrgår sotade jag den för första gången sen den installerades, det har nog gått lite mer än ett år och vi har eldat uppskattningsvis 5-6m3. det var ca 5mm torrt fint sot i skorstenen så det kändes bra.
 
mexitegel skrev:
Sotaren här är dement och "glömmer" titt som tätt att vi kommit överens om 4 års sotningsintervall. De drar ju in pengar på varje besök så det är klart att de vill ha så korta intervall som möjligt... :/
Likadant här. Vi kommer överens om intervallen varje gång de sotar. Lik förbaskat stämmer det aldrig när de sedan skickar ut brev om att de ska komma och sota. De verkar inte ha ordning på någonting.
Dessutom är logiken i deras sotningsrutter häpnadsväckande korkad. Istället för att sota alla fastigheterna i den lilla by jag bor samma dag, så sotar de kanske två hus och sedan åker de och sotar någon annanstans för att sedan komma tillbaks nästa dag och sota grannhuset.
I vintras kom sotaren och skulle sota min kamin och kakelugn, turligt nog var jag hemma och påminde honom om att köksspisen också skulle sotas. Men enligt hans papper skulle han komma tillbaks och sota den några dagar senare. Jag lyckades övertala sotaren att spara några kronor i bensinpengar så han sotade den pipan när han ändå var uppe på taket :)
 
Redigerat:
Hemmakatten
Sota själva och spar pengarna. Det är mycket enkelt om man inte har ett mycket brant tak. Ett sotnings-set kostar ett par hundralappar på Jula. Vi har 4 skorstenar/pipor att sota. 3 är det sotningsintervall 4 år på och 1 är till vattenmantlad pelletskamin som värmer bostadshuset. Den sista sotas 2-3 ggr per år. Vi sotar dock alla pipor varje år.

(Förra året trillade en levandes gräsand ner genom en pipa som vi använder sällan. Tog fram en stor handduk och tänkte försöka få tag i anden, men när jag öppnade spisinsatsen flög anden ut av sig själv. Förmodligen hade den fastnat bara nån dag tidigare.)

Man behöver numera inte gå någon utbildning utan man intygar via blanketten (mycket enkel att fylla i) till Räddningsverket att man har erforderliga kunskaper. Man måste/bör föra en logg över utförda sotningar som kan behöva visas när brandskyddskontrollerna sker (vart 8:e år eller så).
 
Har funderat på det där att sota själv. Hur för man dokumentation, för jag antar att försäkringsbolag vill se bevis på att det är sotat om det skulle hända något?
Är dessutom rätt säker på att jag skulle utföra ett bättre och mer noggrant jobb själv än vad sotaren gör de gånger jag varit med när de sotar.
 
Hemmakatten
Vår logg förs på enklast möjliga sätt. Ett rutat A4-papper med pipa 1, pipa 2, pipa 3, pipa 4 inskrivet och sedan datum under när sotningarna genomfördes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.