Har nyss börjat elda i en Calmar V33, och har hittills rakat ur askan ur nedre luckan inför varje eldning samt att jag dragit ur tuberna en gång i veckan. I instruktionerna till pannan står det att pannan ska tömmas på aska dagligen samt att den nedre brännkammaren ska rengöras efter fem till tio vedpåfyllningar. Är det inte samma sak? Vad menar de?

Hur ofta behöver man sota pannan eg, och hur ofta sotar ni?

Skorstenen sotas fyra gånger per år, men sommarsotningen har jag avböjt eftersom jag inte eldar då. Jag har en ganska grov rökkanal och undrar om den behöver sotas var tredje månad? Med det gamla sotmonstret som stod i pannrummet var det nog nödigt då den genererade stora mängder fett sot, men den nya pannan ger bara ifrån sig lite torrt grått stoft. Det är ju inte gratis med sotning, så om det hade räckt med två gånger per år vore ju det bra.
 
Här kräver sotaren att det sotas 2 gånger per år vilket jag tycker är helt åt helsike, tycker dom ska sota vedpannor 4 gånger per år, det mjuka sotet bygger upp relativt fort ändå. Så jag har sotat min rökkanal 4 gånger per år och nu när jag kör pellets kommer jag sota minst 2 gånger men kanske tom 3-4 om det behövs.
 
Andreas om du byter panna till en med keramik så brukar fristen bli längre.
Kolla på din kommuns hemsida.
 
Den där har redan keramik..
 
kulle
xdigger skrev:
Här kräver sotaren att det sotas 2 gånger per år vilket jag tycker är helt åt helsike, tycker dom ska sota vedpannor 4 gånger per år, det mjuka sotet bygger upp relativt fort ändå. Så jag har sotat min rökkanal 4 gånger per år och nu när jag kör pellets kommer jag sota minst 2 gånger men kanske tom 3-4 om det behövs.
Man måste ju väga in att en del av oss sotar panna o skorsten själv mellan sotarns besök.
Så två gånger är fullt tillräckligt för min del.
 
Jag sotar helt själv och har ingen sotare som fejar. Om du inte är egensotare så kan ju faktiskt inte sotaren veta att du sotar själv, därför tycker jag att 2 gånger per år är på tok för litet, speciellt om man inte har omvänd förbränning, men jag tycker nog det är bra att dra pipan 3-4 gånger per år i alla fall, även om man gör det själv istället för att låta sotarn komma.
 
Då jag eldade ved i min v33 sotade jag pannan ungefär 1 gång per vecka. Eldade då en gång per dag när det var som kallast och gjorde inget mellan sotningarna. 2ggr under vintern skall räcka utan problem för skorstenen om pannan är skapligt inställd.
 
Jag sotar hellre en gång för mycket än en gång för litet. :D
 
Det var en sund inställning xdigger! Du kan ju svänga förbi här med viskan också!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Närå, det orkar jag inte.. ;) Däremot kan jag rekommendera att ha en egen viska och kolla ner i skorsten ibland, då får man en uppfattning om det är nåt fel på utrustningen, det är mest därför jag tycker det är bra att kolla ner i hålet ibland. :)
 
Jag brukar kolla, men mitt hus är så högt och stegen är så läskig. Iaf när man ska ta sig från stegen över till taket. Och än värre är det när man ska ned. Därför får sotaren sköta det på vintern iaf.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
kulle
xdigger skrev:
Jag sotar hellre en gång för mycket än en gång för litet. :D
Ja jag håller med dig, jag brukar dra pipan ca 2 gånger mellan sotarens besök så totalt blir det 5-6 gånger per år.
Och det är precis som du säger "för o ha koll" , för det blir inte mycket sot varken i panna eller skorsten.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Andreas H: Vintern så drar jag mig också eftersom det är halt och inte riktigt värt risken, bara se till att den är nydragen när det vankas kalla dagar. :)

Kulle: Ja, man får ju även ett kvitto på att anläggningen inte är trasig samt att förbränningen fungerar som den skall. :)
 
  • Gilla
Gislaved6 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.