Hej

Planerar att installera en liten braskamin och undrar hur själva sotningen går till?.
Behövs en sotlucka under rökröret?
Brukar det gå att komma åt att sotet som samlas i rökkanalen genom kaminen när den är bakansluten mot murstocken?
Behöver man inte sota mer än själva braskaminen?

Mvh Stefan
 
En sotlucka underlättar betydligt - annars måste du demontera rökröret för att komma åt.
Hur pass man sen kommer åt beror på vinklarna och rökkanalens utformning.

Ta dit sotaren så kan han bedöma saken på plats.
 
bstrand122 skrev:
Ingen som vet alltså...? :'(

Såså cheer up...nån direkt fördel med att ha kanalen kvar till källaren är det inte. Du måste ändå knacka hål för att ansluta kaminen antar jag. Då kan du mura så att det går bra att sota genom kaminen.
Har du kanalen kvar till kv måste det vara tätt där, annars bli det tjuvdrag.

Bäst är att ha ut sotarn att inspektera innan man börjar jobba. Han kan ha andra värdefulla synpunkter också, som sparar både tid och pengar!
 
Våran sotare tog 900 spänn för att kolla om vi fick elda i öppna spisen... tog han ca 15 min... :p
 
  • Gilla
Bengt8
  • Laddar…
Kan inte vara rätt att ha kvar pipan ner förbi inloppet från kaminen tycker jag iaf. men bäst är det att ringa sotaren som sedan ska godkänna instalationen så blir det rätt från början.
 
ejwbegysv skrev:
Våran sotare tog 900 spänn för att kolla om vi fick elda i öppna spisen... tog han ca 15 min... :p

Gick väl enligt nån tariff då...men den fakturan hade jag ifrågasatt! ::)
Hälften låter mer normalt.

Jag tror du bstrand behöver ringa sotarn för att vara säker på att det blir godkänt. De ogillar att man har samma kanal till flera ändamål.
Kan inte säga mycket om hur det ska sotas utan att se hur det ser ut!
 
bstrand122 skrev:
Då har jag kommit en bit på väg då. Man måste sätta igen nedåt pga att rökgaser kan vid vissa väderlägen åka nedåt inledningsvis för att sedan efter en stund vilja komma upp och ut igen och då blockera för de nya gaser som skall in i skorstenen.

Hej

Hör att du kommit en bit påväg, kul!
Själv har jag nyss fått kaminen "Camina Vision" och den ska också
installeras mot en gammal rökkanal som går ner i källaren.

Hade sotaren på besök för inspektion av skorstenen och enligt han så tyckte
han det var bäst att ta upp en sotlucka i källaren!. Han nämnde inget om
rökgaser som blockerade vägen i skorstenen?

Har ett annat problem att brottas med och det är att jag är tvungen att gå in med 30graders vinkel på rökröret för att få kaminen centrerad på murstocken och vad jag vet finns det inga murstosar som är vinklade?.

Så lär man tillverka en egen murstos av ett stålrör eller dyl. som man kapar med rätta vinklar, eller går det att göra på något annat sätt?.
 
Se där vikten av att ta hem sotarn så han får framföra sina synpunkter! Det går inte riktigt att förutse vad han kommer att säga - de tycker ofta olika.
Och en glad sotare är bra att ha. :)

För att slippa problemet med stos och rör i udda vinklar så använde jag rostfri rökslang till en kamin.
Lätt att ta bort när man ska sota också.

 
Hej Sas jag jobbar själv med att instalera kaminer och renovera skorstenar och sotningen beror lite på kaminen i sig. många kaminer går att sota hela vägen in i skorstenen men annars får du ha den antingen toppansluten med en sotlucka fram på rökröret eller om du promt ska bakansluta så får du mura in en sotlucka på murstocken så nära anslutningen som möjligt. för övrigt såg jag att någon undrade hur man gör för att stänga av kanalen neråt och det gör man genom att trycka ner stenull i kanalenoch sedan murar man 2 tegelsten åvanför isoleringen så det är faktiskt inte så avancerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.