Tänkte jag skulle prova på att sota vår kamin på egen hand, det är en braskamin för myseldning så sotningsintervallet är väldigt sällan (sotaren sa att det räckte vart 3år). Glad i hågen köper jag en 150mm viska med lod o snöre på biltema efter att ha kollar vad skorstenen har för diameter. Har själv installerat hela rasket, så hela anläggningen är mycket bekant. har en kortare böj på den lätta stålskorstenen, annars är kanalen rak.

Nåväl, tar ut alla plåtar i kaminen, suger rent o plastar in kaminen om det skulle ryka lite. upp på taket o ska stoppa ner tyngd o viska o håller i repet... o konstaterar att viskan är stenhård o man får pressa ner den i hålet.detta går ju inte!

Tanken är väl att viskan ska åka ner av tyngdenshjälp, sedan dra upp o ner tills det e rent?
läste att vissa viskor var för dåliga så jag kanske får köpa en annan?

vissa viskor har inte kork både uppe o nere, ska man inte ha tyngd till dessa?

any klues?
 
Finns mjukare viskor på Clas Ohlsson , köpt en sån, mycket bättre.
 
Tackar för tipsen, blir att skaffa mjukare viskor!
 
Jag fick tipset av sotarn att skaffa en som är kupad som den som corre länkade till, funkar finfint med den.
 
Ja, dom kupade är säkert bra, men är väl bökigare när man ska upp igen.
 
Nepp, de är inte det, skorstenen brukar vara något vidare längst ner, annars har man ju nåt hål ut till panna osv, och där är det ina problem att vända borsten. Har kört min 20cm viska utan problem i skorstenen som är 16cm, den böjda viskan är dessutom mjukare än de raka, iallafall de jag har.
 
Har en kupad 150mm, sotar ett 100mm rör utan problem. Den är ganska mjuk, köpte den av sotaren för 6-7år sedan när jag gick "egensotarkursen".
 
Summa summarum, köp en mjukare viska så kommer det gå som bara hejsan.
 
Kan du inte låta döpa om tråden till sotningsstrul istället?
Sotarn verkar ju inte vara problemet denna gång.:)
 
  • Gilla
meckis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.