Har byggt om mitt kök och därmed flyttat spisen ett par meter in i rummet och installerat en frihängande köksfläkt. Drog en flexslang anpassad för köksfläkt till den gamla imkanalen som går upp genom taket två meter bort och sen byggde en trumma (med lucka vid takanslutningen, ej brandsäker, träreglar) runt slangen och tyckte att det blev jättebra.

Nu till problemet. Sotaren gillade det inte. :mad: Han hävda att sådan slang bara var till för att ansluta typ rakt upp, bradsäkerhet och så vidare. Han tyckte att jag var tvungen att fixa en fast installation fram till själva fläktkåpan men vad allt det innebär, renslucka vid böjen och 3 cm isolering.

Vad säger experterna här? Jag har försökt läsa BVRs regler med de är så svåttolkade.

Varför säljer Fresh i så fall kökslang som är 10m, vem har 10meters takhöjd?
 
Jag är ingen expert, men nog bör kanalen isoleras. Dels ur brandsäkerhetssynpunkt, men framförallt för att undvika kondens. Se är väl frågan om sotarn överhuvudtaget har med detta att göra, imkanaler behöver nog inte inspekteras eller godkännas av sotare nuförtiden.
 
Jag är heller ingen expert, men jag gissar att sotaren vill minimera konsekvenserna av en ev "skorstensbrand", eller brand i imkanalen, som kan uppstå om du tex friterar och får en brand på spisen som sugs in i imkanalen och sedan antänder feta avlagringar i kanalen.
 
  • Gilla
leptop
  • Laddar…
Sotare tycker en jädra massa, men den här gången har han rätt.
Tar fettet i kanalen eld vill du garanterat ha en välisolerad plåtkanal. Slangen är bara till för anslutning och måste dessutom ha frigång till brännbart material, kommer inte ihåg om det är 30 eller 50 mm.
Isolera med mineralull, glasull smälter av värmen vid ev brand.
 
Jo jag hänger med till viss del men jag tycker att min lilla inbyggnad uppe vid taket inte är någon skillnad mot ett kryddskåp. Ett kryddskåp framför slangen är lika brännbart det.
Jag har för mig att i en lägenhet började imkanalen i skåpet bredvid så slangen gick genom två skåp. Är det ok? Vart går gränsen?

Någon kondens är det inte frågan om då allt handlar om ett uppvärmt kök. Imkanalen i kallvinden är självklart isolerad.

Att jag ska ha mineralull om jag ska isolera har jag också fattat men tack för tipset i alla fall.

Vad tror ni om att isolera slangen med 30 mm mineralull? Fast jag har nog inte plats för det heller.
 
puu skrev:
Att jag ska ha mineralull om jag ska isolera har jag också fattat men tack för tipset i alla fall.

Vad tror ni om att isolera slangen med 30 mm mineralull? Fast jag har nog inte plats för det heller.
Minerallull är den gemensamma benämningen på glasull och stenull.

Stenull skall det vara i ditt fall. Den finns på speciella mattor 30 mm tjocka med nät. Smidigt att jobba med.
 
Brandlagarna finns hos Boverket. Leta och finn.
 
ByggaNytt skrev:
Index of /images/byggahus/kok/koksflakt
Är det ett spirorör som går genom yttertaket?
 
Ang. liknelsen med en kryddhylla.

Sotaren här hävdade att en kryddhylla (som vi hade i vårt gamla kök) skulle vara lös. Argumentet var att händelse av brand som gick upp i fläkten så skulle man kunna slita bort kryddhyllan. Flexslangen som sedan gick därinne skulle ha slangklämmor som går att öppna utan verktyg. Återigen för att man skulle ha en chans att få bort slangen innan det spridit sig vidare till de fasta ventilationsrören. Så det är en viss skillna på att bygga in flexslangen, eller att ha dne bakom en kryddhylla som är korrekt monterad (vilket våran inte var).
 
Som vanligt när det gäller sotare så verkar det vara mycke tycke och smak.
Nu va ju de inte här för att kolla köket och den fläkten men han va in där iaf och såg mycke väl hur jag har dragit vanlig flexslang från fläkt och igenom granskåpet och där satt med vanliga slangklämmor mot skorstenen. Detta sa han inget alls om vilket han borde ha gjort om han tyckte detta inte va bra även om han nu va här för brandskyddskontroll av de 2 eldstäderna som jag har i huset.
 
1. Plast-flex-slangen är till för att slita loss när det brinner, vilket inte går inbyggt i en låda.
2. Sotaren eller någon av kommunen godkänd person ska fortfarande rensa och kontrollera köksfläkten, skillnaden är att det juridiska ansvaret numera ligger på ägaren av huset/fläkten. Om man struntar i att ringa sotaren, det tar eld, så har försäkringsbolaget helt laga rätt att inte betala ut försäkrings ersättning.

Tänk på det !

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.