Ringde sotaren idag för att ställa några frågor om sotlucka och avstånd och till svar får jag. Att jag ska följa monteringanvisningar och jag berätta då att de är på franska och vad jag har översatt de till. Får till svar att de konstigt att kommunen har godkännt ansökan och att han minsann inte ska lära sig franska. De köper jag. Och att jag måste skaffa en på svenska. Då ringer jag svärfar och berätta detta då ringer han istället och då helt plötsligt går de bra. Får man bete sig så här som sotarmästare?
 
Är det inte krav på CE-märkning på byggprodukter? I och med det kravet så ska tillverkaren tillhandahålla monteringsanvisningar på de förekommande språken inom EU.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jo men de är en gammal spis. Jag syftade mer på att göra skillnad på folk och folk. Att när jag ringer blankt Nej och när svärfar ringer går de bra
 
B Bävern88 skrev:
Jag syftade mer på att göra skillnad på folk och folk
Om vi får dialogen från respektive samtal utskriven på ett papper går det kanske att svara på. Dels får man ju svar som man frågar och dels sitter det människor även i andra änden på luren, så hur man låter, pratar och beter sig spelar roll.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jo de är sant men jag hänvisade till att han ( sotaremästaren) och svärfarredan titta på papprena på spisen och då va de okej. Även de tyckte han va konstig och svärfar berättade jag hade ringt innan. Och tycker de är märkligt att man då kan ä dra uppfattning. Jag tycker nästan att de diskrimineringen
 
Nej man borde inte bete sig olika om båda som frågar beter sig trevligt och sakligt.

Det händer dock hela tiden. Det är ofta vädigt stor skillnad hur jag som man blir bemött av tex bilförsäljare jämfört med hur min fru blir bemött.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sotaren kanske tänkte till efter första samtalet och förstod vad ni menade?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det händer ibland att jag får ta över samtal från min fru för att det uppstått någon språkförbistring, inget konstigt med det (särskilt efter vi flyttade till Skåne från Göteborg).
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.