Hej

Vi har en Contura 520T med en rak premodul skorsten som jag tänkte sota. Första frågan duger den här utrustningen http://www.jula.se/sotarset-3delar-199019. Eller bör viskan vara kupad? Självklart ska sotaren få komma och sota på sina intervaller. I bruksanvisningen till skorstenen så står det att:
Sota med en följsam stålviska med diameter 150 mm.

Tar man bort "stenarna" i kaminen innan man sotar skorstenen eller efter sotning?

Kom gärna med fler tips om ni har!

MVH
 
Har du en rak premodul är ju sotningen gjort på 3 sekunder...... Varför inte ansöka om att få göra det själv?

Jag gör såhär (bortsett från att jag har en skitjobbig rördragning med två vinklar):

1. Plocka ur eldstadsbeklädnaden (invändiga "stenar")
2. Stäck luckan på kaminen
3. Upp på taket, dra viskan upp och ner 2-3 gånger
4. Gå in, fram med lämplig dammsugare (eller borste) och gör rent i kaminen, speciellt försöker jag suga/borsta ner sot som ligger i övre delen av kaminen, upp mot skorstenen.

Klart. Det tar 10 minuter att göra och det känns lite onödigt att betala någon 800 spänn för att göra det. Använd sotaren till att göra brandskyddskontrollen, den får du inte göra själv.
 
Ja svårt kan det inte vara. Tack för bra tips, ska kolla vad som krävs i kommunen om att få sota själv.

Tror du att det sotarsettet duger?
 
Bra.

Hör till attunda, det var lika lätt där. Skicka in en blankett, sota och göra en brandskyddskontroll...
 
Den där viskan från Jula är väldigt hård. Vet inte om den kanske ändå funkar i din skorsten, men den är helt hopplös i murade skorstenar. Den kupade som t.ex. Clas Ohlson har är betydligt smidigare och med tanke på att det står "följsam stålviska" enligt ditt citat kanske det passar bättre med en sådan.
 
mulpac skrev:
Den där viskan från Jula är väldigt hård. Vet inte om den kanske ändå funkar i din skorsten, men den är helt hopplös i murade skorstenar. Den kupade som t.ex. Clas Ohlson har är betydligt smidigare och med tanke på att det står "följsam stålviska" enligt ditt citat kanske det passar bättre med en sådan.
Det var faktiskt det jag funderade mest på. Den på classe är avsedd för insatsrör mm. Men det blir billigare att köpa setet på jula och även köpa viskan på classe. Kan det hända något om man provar med den från jula? T.ex repa för mkt?
 
Kom också fram till att Julas set hade bra pris, så jag testade det först och kompletterade med Classes mjuka viska när jag insåg att den hårda viskan var hopplös. Du kanske kan testa lite försiktigt överst, fast jag känner inte till din typ av skorsten.
 
MathiasS skrev:
Bor du i stockholm så är det en enkel ansökan som man kan maila in:
Lär man inte gå en kurs för att kunna få sota själv.
Så är det här i södra dalarna.
Gå kursen, 2-3 timmar vid ett tillfälle, tror den gick på 800:-
Sedan fick man skicka in en ansökan om självsotning.
 
Den viskan är värdelös, jag hade en sån till min setup med premodul och contura.
Slutade med att jag klippte varje stå för sig för att få en passform som är ca 10mm mindre än röret, annars gick den inte ned.

En mjukare viska är ett måste!
 
A.Holm skrev:
Lär man inte gå en kurs för att kunna få sota själv.
Så är det här i södra dalarna.
Gå kursen, 2-3 timmar vid ett tillfälle, tror den gick på 800:-
Sedan fick man skicka in en ansökan om självsotning.
Det beror på kommunens bestämmelser, i Umeå kommun så är det ett webbformulär + protokoll från brandskyddskontroll. Jag väntar bara på protokollet sen ska jag ansöka.
 
corre skrev:
Den viskan är värdelös, jag hade en sån till min setup med premodul och contura.
Slutade med att jag klippte varje stå för sig för att få en passform som är ca 10mm mindre än röret, annars gick den inte ned.

En mjukare viska är ett måste!
Vad är viskan i det paketet egentligen till för?

Köpte det paketet men har ej öppnat det än. Ganska billigt med 189kr för rep, kedja och lod. Synd bara att de inte kunde göra ett bra paket från början. Såg en mjuk viska på k-rauta som skulle klara kanaler mellan 135 och 175mm. Skulle en sån funka eller är det bättre att köpa en mjuk som är 150mm?
 
Den fungerar säkert bra till stora kanaler typ 200-250mm.
Jag tror inte man ska köpa en viska som är för stor, även om den är mjuk.
Det behövs inte mycket för att sota en rostfri rörkanal.
 
A.Holm skrev:
Lär man inte gå en kurs för att kunna få sota själv.
Så är det här i södra dalarna.
Gå kursen, 2-3 timmar vid ett tillfälle, tror den gick på 800:-
Sedan fick man skicka in en ansökan om självsotning.
Det varierar som sagt. I Stockholm anser man att urbefolkningen har sotarkunskaper i generna så här räcker det med att intyga att man har kunskaperna som behövs och att man tar över ansvaret för rensningen av kanalen....:)
 
MathiasS skrev:
Det varierar som sagt. I Stockholm anser man att urbefolkningen har sotarkunskaper i generna så här räcker det med att intyga att man har kunskaperna som behövs och att man tar över ansvaret för rensningen av kanalen....:)
Okej, trodde det var generellt över Sverige.
Men det är klart, är det nån i landet som har koll på att sota en skorsten så måste det ju vara Stockholmare ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.