Hej!
Köpte hus 23/11 -07.
Säljaren pratade på att sotaren troligtvis skulle komma nångång i december.

Vi har fortfarande inte hört något från sotaren, Behöver man anmäla till sotaren att det ska sotas ? Eller sker det med automatik ?
Skulle det sotas i december som säljaren sa så tycker jag att det borde gjorts då. Ska sotas 2gånger per år, har dom iaf gjort förut.

Läste nånstans att det var kommunen som såg till att det blev sotat, stämmer det ?

Jag var uppe på taket förra veckan och kollade ner i skorstenen, såg ut att vara mycket beläggningar med sot och tjära i den.
Tog bort luckan till rökkanalen(?) och där var det mycket aska och beläggningar på "väggarna" Men det tog jag bort själv, även inne i pannan (där man eldar) så ser det ut att vara tjära på väggarna, har försökt varje gång jag sotat ur askan att skrapa rent, men det verkar sitta hårt.
Pannan är en CTC Total, den var nästan mer svart än grön när vi flyttade in...

Tänkte ringa sotaren till veckan och se om de glömt bort oss...

Tycker inte om att det är sot och tjära i skorsten.
Detta är "mitt" första hus, innan har jag bott i lägenheter, men föräldrahemmet är en villa, så är uppväxt med vedeldning, där sotas det oxå 2gånger/år. Har varit med om en soteld där och det är inget jag gärna vill vara med om igen. mullrade i hela huset och tempen i pannan steg högre o högre, brandkåren ringdes ut, när tempen var uppe i 110grader så sa de att de skulle gå och ta fram slangarna, vid 120grader (tror jag det var) så smäller det, sa de. men det lugnade sig o tempen sjönk sakta, vi blev förbjudna att sova där den natten, så fick sova borta hos släkten, var mkt rök i huset, luktade fan i flera dagar efter....

jaja, nu till ämnet som denna tråd handlar om :p

Sotaren ska ju som sagt komma ut 2gånger/år, men jag funderar på att sota själv 2gånger/år, så det blir då sotat 1gång i kvartalet (4ggr/år)

Detta tänkte jag då jag som sagt inte gärna vill ha massa skit i min skorsten och blir väl även bättre förbränning om det är rent o fint.

Behöver jag tillstånd för att sota extra nån gång ibland ? Sotaren kommer ju fortfarande att få komma 2gånger varje år för att göra sitt jobb och se så allt är okej med skorsten osv.

Vad behöver jag för "verktyg" ?
Tänkte köpa på Clas ohlsson
Klarar jag mig med sotarlina 10m, sotarlod 1,5kg, skorstensviska och pannväggsborste ?
Vilken sorts skorstensviska är bäst ? finns 2st, båda i härdat fjäderstål, men den ena är kupad


Sen för att få bort den värsta tjäran, funkar det med skorsteinsrens som finns på Clas ohlsson ?
Eller finns det nåt bättre sätt ? Zinkspik skulle väl funka läste jag, men det kostar det oxå.

Mvh Marcus
 
Det jag skulle göra är att ringa till sotarn och höra vad dem säger om allt du undrar..... och sen så sa du ju att du ska ha kvar sotarn även fast du ska sota själv så.. det är ju bra då får han ju se den och säga bu eller bä....
 
Sotarn hittar säkerligen på nått strunt som att det blir extra brandskydds kontroller om du frågar han.
Ring kommunen eller räddningstjänsten i din kommun i stället.
Jag sotar själv.Gick en kurs som kostade 800kr.Dvs jag tjänar in det på ett år.
I vissa kommuner behöver man inte gå någon kurs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.